آیا ناوگان حملونقل عمومی تهران، معاینه فنی دارند؟
به گزارش خبرنگار ایلنا، پنجمین جلسه کارگروه رفع دودزایی اتوبوسهای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در ستاد معاینه فنی خودروهای شهرداری تهران برگزار شد.
در ابتدای این جلسه حسین مقدم (سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران) تصریح کرد: اکنون به جرات میتوانیم بگوییم کلیه ناوگان اتوبوسرانی معاینه فنی از شهر تهران دارند که از حسن برگزاری این کارگروه بوده است.
وی در ادامه افزود: در گذشته معاینه فنی در اطراف تهران نیز انجام میشد و حتی بدون حضور اتوبوسها نیز مواردی از دریافت برگه معاینه فنی را داشتیم اما پیگیریها منجر به این نتایج جدید شد که اکنون شاهد آن هستیم.
سرپرست ستاد معاینه فنی تهران با اشاره به مواردی که از سوی شهروندان به عنوان دودزایی فرض میشود که بعضا اشتباه است، تصریح کرد: متاسفانه یا خوشبختانه شهروندان نمیدانند که دیزل نباید هیچ دود مرئی داشته باشد و گزارشهای بسیاری در این خصوص به دست ما میآید. نمیتوانیم بگوییم دیزل ذاتا دودزا است، اما برخی از شهروندان زمان و شرایط دودزایی اتوبوسها را نمیدانند.
وی افزود: اتوبوسهای ما استاندارد یورو ۳ دارند و اکثرا فرسوده هستند، در نتیجه برای کارشناسان تا حدی قابل پذیرش است.
مقدم با بیان اینکه برخلاف فرض مسئولین، داشتن برگه معاینه فنی به معنی این نیست که خودرویی آلودگی تولید نمیکند اظهار داشت: خودرویی که حداقلهای ایمنی را داشته باشد، برایش مجوز صادر میشود و در تمامی جهان نیز به همین صورت است.
وی با بیان اینکه اکنون تمامی ناوگان حملونقل عمومی شهر تهران دارای معاینه فنی هستند ادامه داد: حالا میتوانیم به دنبال حداکثرها برویم و ملاک را صرفا بر روی اخذ معاینه فنی نگذاریم.
مقدم با تاکید بر اینکه توانمندی علمی و فنی در شرکت معاینه فنی نهادینه است ادامه داد: اکنون تمامی اتوبوسها دارای معاینه فنی هستند اما از منظر شهر و شهروندان کافی نیست و با توجه به دانش تجربی نباید صرفا به معاینه فنی اکتفا شود و با توجه به فرصتهای سه و شش ماههای که برای معاینه فنی در نظر گرفته شده است، شهروندان میتوانند زودتر از این بازه نیز به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند و نسبت به رفع مشکلات فنی اقدام کنند.
سرپرست ستاد معاینه فنی با بیان اینکه در شش ماهه دوم سال و با توجه به آلودگی هوای ناشی از وارونگی هوا با فشار حداکثری از سوی مردم و مسئولین روبرو هستیم افزود: باید نگاه حداکثری را در معاینه فنی داشته باشیم و از دیزلهای فرسوده رفع مشکل شود.
در ادامه جلسه نصراله هاشمی (معاون فنی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران) با اشاره به اینکه قدم بسیار بزرگی در رفع دودزایی اتوبوس های شرکت واحد برداشته شد، اظهار داشت: کیفیت سوخت، فیلتر دوده و عوامل دیگری در دودزایی اتوبوسها دخیل هستند که همکاران ما در شرکت کنترل کیفیت آن را پیگیری میکنند تا برطرف شود و بهترین کیفیت را در معاینه فنی داشته باشند.
وی ادامه داد: اطلاعات خود را در اختیار شرکت واحد اتوبوسرانی قرار داده ایم و اتوبوسها قبل از حضور در مراکز معاینه فنی برخی از ایرادات را برطرف میکنند و نتیجه این است که راحتتر میتوانیم موانع را برداریم.
هاشمی با بیان اینکه مواردی از قیبل رنگ خودرو، تعداد صندلیها و مواردی از این دست در حال مذاکره با پلیس راهور است تا برای آنها نیز به نتایج مطلوبی برسیم.
شرکت واحد ضمن تشکر از همکاری ستاد معاینه فنی با شرکت واحد اتوبوسرانی تصریح کرد: اکنون اتوبوسی در سطح شهر تهران تردد ندارد که فاقد معاینه فنی باشد.
وی با تاکید بر اینکه اصالت اتوبوس باید به تایید برسد، درخصوص بحث مواردی از قبیل تغییر رنگ اتوبوسها گفت: همکاران ما در شرکتهای خصوصی بخش قابل توجهی از این موارد را برطرف کردهاند.
وی افزود: شرکت واحد منبع درآمدی آنچنانی ندارد و کارت بلیط اتوبوس و تبلیغات تقریبا تنها منابع درآمدی ما هستند، اما اخیرا اعلام شد که به برچسبها و استیکرهای روی بدنه اتوبوسها تذکر دادند و نسبت به ارائه معاینه فنی ممانعت کردند و با توجه به اینکه تبلیغات تنها منابع درآمدی ما است، خواهشمند ارائه راهکاری از سوی ستاد معاینه فنی هستیم چرا که به ویژه بخش خصوصی ما را گرفتار کرده است.
مقدم در پاسخ تصریح کرد: معاینه فنی خودروهای سنگین براساس ابلاغ راهداری انجام میشود و تمامی ضوابط و قوانین از وزارت کشور ابلاغ میشود و ما یک زیر مجموعه کاری و اجرایی هستیم. اما اتوبوسهای شرکت واحد تمام اتوبوس را تبلیغات میکنند که باعث تغییر رنگ غالب اتوبوس میشود.
وی اظهار داشت: هرگونه تبلیغی روی بدنه میشود باید رخ جلوی بدنه رنگ اصلی خودرو باشد و باید در یک جلسه با راهداری این مساله با آنها مطرح و نسبت به برطرف شدن آن اقدام شود.
سپس غلامی (مدیر کل بخش خصوصی اتوبوسرانی) در این خصوص گفت: قرارداد تبلیغات را سازمان زیباسازی با پیمانکار میبندد و مبلغ قرارداد و تعهدات سنگین است. در سال ۹۶ و ۹۷ هیچ پولی در اتوبوسرانی نیامد و تبلیغات نصف شد.
وی ادامه داد: هرگونه تغییر منوط به قرارداد سال بعد است،چراکه قرارداد اتوبوسرانی با سازمان زیباسازی در زمینه تبلیغات اتوبوسها خرداد ماه سال آینده است، در نتیجه پیشنهاد میدهیم هرگونه تغییری در این زمینه در قرار داد سال بعد اعمال شود.
سرپرست مرکز معاینه فنی دراین خصوص اظهار داشت: برای اینکه اتوبوسها در معاینه فنی دچار مشکل نشوند، پیشانی اتوبوس به رنگ اصلی باشد، همچنین شرکت واحد اتوبوسرانی مکاتبات با سازمان زیباسازی را به مرکز معاینه فنی رونوشت بزند تا در اسناد ما موجود باشد.
در انتهای سید غفار وهابی (معاون بهره برداری ستاد معاینه فنی خودروهای تهران) توضیحاتی درخصوص دور جدید کنترل معاینه فنی خودکار که به صورت سیار بر روی کلیه خودروهای سنگین در بزرگراهها در سال جاری انجام شده ارائه کرد و گفت: ۱۰۴۹ دستگاه تا این لحظه مورد بازدید مجدد آلایندگی قرار گرفتند و از این تعداد ۵ دستگاه مشمول معاینه فنی نبودند، ۸۸ درصد دارای معاینه فنی و ۱۲ درصد فاقد معاینه فنی بودند.
وی ادامه داد: از این تعداد دستگاه ۷۵ درصد مجددا تست آلایندگی را قبول شدند و ۲۵ درصد مردود شدند. در واقع ۹۳۱ دستگاه دارای معاینه فنی بودند که از این تعداد ۱۹۹ خودرو از تست مجدد آلایندگی مردود شدند.
وی تاکید کرد: شهرداری تهران همکاری خوبی با ستاد معاینه فنی دارد و اکنون در حوزه خدمات شهری نیز مانند حوزههای دیگر موظف به اخذ برگه معاینه فنی است و هیچ پیمانکاری نمیتواند بدون اخذ معاینه فنی از مراکز شهر تهران فعالیت کند.
وهابی افزود: سبد شهرداری تهران در آلودگی هوای شهر تهران بسیار ناچیز است و با وجود سهم اندک در این سبد نیز وظیفه خود را به نحو احسنت انجام داده است.