مقایسه و بررسی دنا، دنا پلاس و دنا پلاس توربو
در این روزها که قیمت انواع خودرو با افزایش زیادی مواجه شده، ندانستن ایرادات خودرویی که قصد خرید آن را دارید میتواند شما را متحمل ضررهای زیادی کند. در این مطلب قصد داریم خودروهای کلاس دنا را بررسی کنیم و به مشکلاتی که کارشناسان خودرو در مورد این خودرو بیان کردهاند، بپردازیم. دنا با قیمتی حدود 45 میلیون تومان در سال 1393 به بازار وارد شد. دیماه 1395، دنا پلاس در کنار پژو 207 صندوقدار رونمایی شد و بعد از آن دناپلاس توربو نیمه دوم سال 96، با موتور پرقدرت مجهز به توربوشارژ توسط ایران خودرو عرضه شد.
تفاوت دنا و دنا پلاس
دنا پلاس در حقیقت نسخه پرآپشن تر دنا معمولی است. دنا پلاس از نظر موتور و گیربکس با دنا معمولی یکی است و از نظر تجهیزات به سانروف، 4 کیسه هوا، کروز کنترل و ... مجهز است. دنا پلاس همچنین از نظر ظاهری کمی بروزتر شده و چهره متفاوتتری نیز دارد.
امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی دنا پلاس
در میان ماشین های ایرانی خودروی دنا از تجهیزات رفاهی نسبتا کاملی بهره میبرد که قابل تحسین است و اکنون در ماشین دنا پلاس هم شاهد تغییرات در امکانات رفاهی هستیم و هم اینکه امکانات ایمنی جدید هم به ماشین اضافه شده است. سانروف، سیستم مالتی مدیا جدید، دوربین دید عقب و آنتن کوسه ای اصلیترین تغییرات دنا پلاس در بخش تجهیزات رفاهی ماشین هستند و در بخش ایمنی هم برای سر نشینان جلو 4 عدد ایربگ در نظر گرفته شده است که دو عدد از روبرو باز میشوند و دو عدد دیگر به صورت جانبی از صندلیهای جلو ماشین میشوند و از جان سرنشینان محافظت میکند .
مشخصات فنی دنا و دنا پلاس
موتوری که ایران خودرو بر روی ماشین های دنا و دنا پلاس به کار برده است پیشرانه معروف EF7 یا همان موتور ملی است. این پیشرانه 4 سیلندر است و 1646 سی سی حجم دارد و با آرایش خطی درون کاپوت دنا و دنا پلاس قرار گرفته است . ماشین های دنا و دنا پلاس با تکیه بر این پیشرانه 115 اسب بخار قدرت در دور موتور 6300 دور در دقیقه و 157 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 5000 دور در دقیقه تولید میکند. دنا و دنا پلاس به علت مشابهت های فنی از نظر مصرف سوخت یکسان هستند و مصرف سوخت مناسبی دارند. در مدل اولیه ماشین دنا شتاب اولیه در حد متوسط ارزیابی میشود ولی گویا در ماشین دنا پلاس با رفع برخی از ایرادها و افزایش کیفیت با وجود یکسان بودن بخش فنی شتابگیری بهتری را شاهد هستیم. بد نیست اشاره کنیم که دنا پلاس در یک نسخه به نام توربو هم قابل خریداری است که به نمونه توربو از موتور EF7 مجهز شده است. در برخی از نمونههای تولیدی ماشین دنا سیستم برق این خودرو به شدت دارای مشکل است که با کمک خدمات پس از فروش ایران خودرو این مشکلات برقی ماشین را رفع میکرد اما در دنا پلاس از آنجایی که قول افزایش کیفیت را مسئولین ایران خودرو دادهاند امیدواریم که دیگر این مشکلات فنی و برقی در ماشین دنا پلاس دیده نشود. گیربکس کوپل شده با پیشرانه خودرو دنا و دنا پلاس مشترک است و از نوع گیربکس BE3 است که ایران خودرو بر روی بسیاری از ماشینهای تولیدی خود تا به حال استفاده کرده است. ماشین دنا همانند بسیار دیگر از ماشین های تولیدی ایران خودرو از ضعف سیستم انتقال قدرت در بخش دیسک و صفحه کلاچ بهره میبرد و امیدواریم که این مشکل هم در دنا پلاس رفع شده باشد. گیربکس BE3 برای پیشرانه EF7 مناسب است ولی در دنده 5 این ماشین کمی نا هماهنگی با پیشرانه دیده میشود و به اصلاح صدای گژکاری در کابین ماشین شنیده میشود.
طراحی داخلی
در رابطه با طراحی بخش داخلی دنا میتوان گفت که گرچه مهندسین سعی در تغییر کامل این فضا داشتهاند، اما بهمحض قدم گذاشتن به داخل این خودرو با فضا آشنایی مانند آنچه در پژو پارس، سمند و سورن وجود دارد، مواجه میشوید که با توجه به پلتفرم مشترک این خودروها این موضوع چندان هم دور از انتظار نمیتواند باشد. صندلیهای بهکاررفته در این خودرو از عرض نسبتا کمی برخوردار بوده و رویهای از جنس مخمل دارند؛ اما برخلاف رویه نرمین آنها، صندلیهای این اسب ایرانی بسیار خشک هستند که در زمان رانندگیهای طولانیمدت بشدت آزاردهنده خواهد بود. شرکت ایرانخودرو صندلیهای دنا را به امکاناتی همچون تنظیم برقی در 6 جهت، تنظیم ارتفاع و زاویه پشتسریهای ردیف جلو و قابلیت نصب صندلی کودک مجهز کرده است که در سایر محصولات این کمپانی بسیار کمنظیر است. داشبورد دنا را میتوان کاملا بروز و با ارگونومی مناسب دانست که در طراحی آن بهوضوح از داشبورد هیوندای سوناتا YF الهام گرفتهشده است. ازلحاظ امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو در رده قیمتی خود از امکانات متوسطی برخوردار است که ازجمله آنها میتوان به سیستم مولتیمدیا تصویری لمسی مجهز به رهیاب، سیستم عیبیابی هوشمند (مالتی پلکس)، سیستم تهویه اتوماتیک، بازکن قفل در صندوقعقب از داخل، چراغ نقشهخوان، ایموبیلایزر، هشداردهنده موانع عقب، کروز کنترل، ستون فرمان جمع شونده، 2 کیسه هوا و... اشاره کرد.
رانندگی با دنا و دنا پلاس
هندلینگ ماشین دنا نسبت به سمند تا حد زیادی بهتر شده است و خوب ارزیابی میشود و برای دنا پلاس هم همینطور است. سواری دنا و دنا پلاس هم مشابه هم هستند و با کمی چاشنی اسپرت به راننده ماشین سواری خوبی میدهند. سواری دنا از نظر نرمی کمی به علت اسپرت بودن فرم سواری خشک احساس میشود که البته در حرکت نرمی خاصی هم احساس میشود که تجربه سواری با دنا و دنا پلاس را نسبت به دیگر ماشین های تولید داخل متفاوت میکند. فرمان ماشین دنا و دنا پلاس نرمی خوبی دارد و دقتش قابل قبول است و از سطح مسیر هم حس خوب و اطلاعات دقیقی به دستان راننده منتقل میکند و تقسیم وزن ماشین هم با توجه به بالا بودن وزن ماشین مناسب است. قدرت ترمزگیری در ماشین دنا خوب است و حس اعتماد به نفس در ذهن راننده به وجود میاورد.
تغییرات دنا پلاس توربوشارژ نسبت به دنا پلاس معمولی
دنا پلاس توربوشارژ نسبت به دنا پلاس معمولی تغییرات قابل توجهی داشته نظیر تغییراتی در ظاهر خودرو که به زیبایی آن کمک کرده، ایمنی و تجهیزات بالا، همچنین برخورداری از موتور پرقدرت مجهز به توربوشارژ که باعث شده دنا پلاس توربوشارژ به عنوان محصولی متفاوت، مورد توجه مشتریان قرار بگیرد.
ویژگی های موتورهای توربوشارژ
در خصوص مزایای موتورهای توربوشارژ باید گفت این موتورها از مزایایی چون افزایش قدرت و شتاب خودرو بدون بالا بردن حجم موتور، افزایش راندمان و بهره وری سوخت، احتراق کامل تر سوخت و آلایندگی و مصرف کمتر نسب به موتور معمولی برخوردار می باشند. موتور به کار رفته در دنا پلاس توربو میتواند 150 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن متر گشتاور تولید کند که در مقایسه با مدل معمولی افزایش قابل توجهی است. به این ترتیب دنا پلاس توربو قادر است در مدت زمان 10 ثانیه پس از حرکت از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
تفاوت های خودروی دنا پلاس توربوشارژ نسبت به خودروی دنا پلاس معمولی
• استفاده از رینگ و تایر بزرگ تر و 5 پیچ • طرح رینگ آلومینیومی جدید • فرمان چرمی با دوخت قرمز • زیرپایی موکتی با آرم توربو و نوار قرمزرنگ • تغییر طرح سر دسته دنده • نصب موتور توربوشارژ
3 مشکل اصلی دنا و دنا پلاس
1) ازجمله مشکلاتی که پس از خرید این خودرو باید با آن کنار بیایید سیستم تعلیق و فنربندی خشک آن است که ضرباتی زیادی را در طول مسیر رانندگی به کابین خودرو وارد میکند و از آنجاییکه صندلیهای این خودرو هم بسیار خشک ساخته شدهاند این ضربات و تکانهای شدید بهوضوح حس میشوند و بسیار آزار دهنده هستند.
2) دنا مانند سمند، سورن و... روی پلتفرم قدیمی پژو 405 طراحیشده است و این مسئله به این معناست که دنا از لحاظ ابعاد تفاوت چندانی با خودروهای مذکور ندارد. البته گویا پلتفرم قدیمی پژو 405 بیشتر از این تحمل تغییرات را نداشت و علیرغم تمام تلاشهای تیم طراحی هنوز هم نقصهای اسکلتبندی که در سمند وجود دارد) همچون ستون A آن خودرو که مانع دید کافی در جلو خودرو میشود) در دنا نیز به چشم میخورد.
3) متأسفانه استفاده از پلاستیک نامرغوب و خشک بهعنوان مواد اولیه ساخت داشبورد چندان شایسته خودرویی در این بازه قیمتی به نظر نمیرسد و همچنین باعث میشود بعد از مدت اندکی، صداهایی از بخشهای مختلف آن به گوش برسد.
قیمت دنا، دنا پلاس و دناپلاس توربو
در تلاطم بازار خودرو کشور، قیمت محصولات دنا هم با افزایش محسوسی روبرو بوده است. به طور مثال در حال حاضر، مدلهای 95 به بالا قیمتی حدود صد میلیون تومان، مدل 98 و صفر نیز 115 تا 120 میلیون در بازار به فروش میرسد.
جهت استعلام قیمت روز دنا می توانید با نصب اپلیکیشن فرمون قیمت روز انواع خودرو کلاس دنا را استعلام کنید.
قیمت گذاری در فرمون بر اساس مدل، سال و تنوع مدل، رنگ، کیلومتر کارکرد، بیمه و تخفیف، قسمتهای رنگ شده یا تعویض شده خودرو انجام می شود. برای دانلود فرمون روی لینک زیر کلیک کنید: