انواع پراید+ قیمت روز پراید صفر و کارکرده

پراید از آن دسته خودرو‌هایی است که یار دیرین و رفیق صنعت خودروسازی کشورمان محسوب می‌شود. پراید خودرویی است که تولید آن در کره جنوبی آغاز شد. از سال ۷۲ در ایران توسط شرکت سایپا آغاز شد؛ که در کره جنوبی در مدل‌های DM و FS و همچنین مدل سدان که به آن بتا نیز گفته می‌شد تولید می‌شده‌است. پراید نخست توسط کمپانی فورد و سپس توسط کمپانی کیا ساخته شده‌است. البته نام خودروی تولیدی پراید نبوده و تفاوت‌های اساسی ای نیز دارند.

پراید در ایران برای بیش از 25 سال آن هم در مدل‌های مختلف تولید شده‌است. پراید بعد از پیکان از قدیمی‌ترین خودروهای بازار ایران است که هنوز تولید می‌شود.

پراید در اصل در شرکت مزدا ژاپن با سفارش فورد، شرکت مادر، طراحی شد. نسل اول این خودرو که در سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ تولید و در ژاپن با نام مزدا ۱۲۱ و در آمریکای شمالی توسط شرکت فورد با نام فورد فستیوا فروش رفت.

مزدا 121
مزدا 121
فورد فستیوا
فورد فستیوا

این مدل همچنین با نام کیا پراید از ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ در شرکت کیا موتورز کره جنوبی تولید شد و در سال ۲۰۰۱ خط تولید آن به سایپا فروخته شد.

شرکت سایپا با ایجاد زنجیره‌ای از قطعه سازان فنی در گروه سایپا و با حمایت از قطعه سازان بخش خصوصی سعی در ساخت داخل نمودن خودروی پراید نمود و آن را با نام‌های نسیم (پراید هاچ بک)، صبا (پراید سدان) و سایپا ۱۳۲ و سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۱۱ و سایپا ۱۴۱ و وانت پراید (سایپا ۱۵۱) در ایران عرضه کرد.

خودروسازی سایپا پس از گذشت چند سال از تولید و مونتاژ نمونه‌های سدان و هاچ‌بک این خودرو، تصمیم گرفت در محصولات خود تغییر و تحولی ایجاد کند؛ از‌این‌رو علاوه ‌بر رعایت استانداردهای چندگانه‌ی لازم، پروژه‌ی ارتقای استاندارد و ایمنی خانواده‌ی ایکس100 را با‌ توجه به فروش و تقاضای بالای آن، به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین محصولات داخلی آغاز کرد. از دیگر اقدامات انجام‌شده در این خصوص می‌توان به «توسعه‌ی تامین‌کنندگان ایربگ» و «کمربندهای ایمنی صندلی‌های عقب» اشاره کرد. خانواده‌ی ایکس100 شامل مدل‌های سایپا 111، سایپا 132، سایپا 141 و سایپا 131 بوده که به‌تازگی وانت 151 نیز به آن اضافه شده است. پروژه‌ی ارتقای ایمنی محصولات این خانواده از ابتدای سال 1387 آغاز شد. این پروژه برای ارتقای استاندارد خودروست. تمامی محصولات این خانواده تقریبا از سطح تجهیزات رفاهی و ایمنی یکسانی بهره می‌برند و تفاوت‌های بسیار جزئی دارند. به‌هرحال نمی‌توان انکار کرد که خانواده‌ی ایکس100 در‌حال‌حاضر پرفروش‌ترین محصول بازار داخل محسوب می‌شوند.

از سال 1392 به بعد، تمامی خودروهای پراید پیشرانه‌ی جدیدی را با نام  M13GS  در دل خود جای دادند. پیرو وضع قوانین داخلی جدید، استاندارد آلایندگی تمامی خودروها می‌بایست از اول سال 1392 به استاندارد یورو 4 یا بالاتر از آن برسند و اجازه‌ی تولید خودروهایی با استاندارد ضعیف‌تر داده نخواهد شد. این مسئله تقریبا کار شرکت سایپا را دچار مشکل کرد؛ چراکه بنا بر ادعای خود این شرکت، پیشرانه‌ی قبلی حتی با اعمال تغییرات مختلف در نهایت به استانداردی بالاتر از یورو 2 دست پیدا نمی‌کرد. پیرو این تصمیم‌گیری در بخش کلان صنعت خودروسازی، شرکت سایپا از ابتدای سال 1390 به فکر ایجاد تغییراتی اساسی در پیشرانه‌های مربوط به خودروهای پراید افتاد تا علاوه‌بر کاهش آلایندگی این پیشرانه، مصرف سوخت آن را هم نسبت به قبل بهینه‌تر کند؛ ازاین‌رو، تولید یک پیشرانه‌ی جدید کلید خورد و طراحی قسمت‌ها و اجزایی که به تکنولوژی بالایی نیاز داشتند، توسط یک شرکت کره‌ای صورت گرفت و سایر بخش‌ها در داخل کشور و توسط شرکت پیشروی مگاموتور انجام شد. سرسیلندر، پیستون، منیفولد دود، سپر حرارتی و... از قطعاتی هستند که در پیشرانه‌ی جدید به کلی بازطراحی شده‌اند.

حرف «M» در نام پیشرانه‌ی جدید به شرکت مگاموتور و عدد 13 به حجم (جابه‌جایی) 1.3 لیتری (1323 سی‌سی) پیشرانه اشاره دارند؛ همچنین، حرف «G» از کلمه‌ی «Gasoline» به معنای بنزین‌سوز و حرف «S» از ابتدای واژه‌ی «Single» به معنای تک میل‌بادامک گرفته شده است. پیشرانه‌ی جدید پراید می‌تواند حداکثر توانی معادل 71 اسب‌بخار را در دور موتور 5250 دور بر دقیقه تولید کند که نسبت به گذشته 12درصد افزایش یافته و حداکثر گشتاور تولیدی هم 108 نیوتن‌متر در دور موتور 2750 دور بر دقیقه بوده که در مقایسه با پیشرانه‌ی گذشته، 6درصد افزایش را به خود دیده است. مصرف سوخت خودرو هم با کاهشی 2 الی 3درصدی به 6.44 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر رانندگی رسیده است.

مشخصات فنی پراید

مشخصات فنی پراید
مشخصات فنی پراید
مشخصات فنی پراید

انواع مدل های پراید

صبا و نسیم

دو نسخه ابتدایی پراید که در ابتدای ورود به ایران تا سال ۸۴ با برند کیا تولید و پس از آن مُهر سایپا بر پیشانی شان حک شد تولید این دو مدل در سال ۱۳۸۸ به اتمام رسید و پیکره و پلتفرم سایر مدل‌ها به نوعی همین صبا و نسیم‌اند. پراید صبا صندوق دار و پراید نسیم مدل هاچ بک بود.

پراید صبا
پراید صبا
پراید نسیم
پراید نسیم

پراید ۱۴۱

پراید ۱۴۱ یکی از محصولات سایپا است. این خودرو همان پراید تغییریافته‌است. این مدل در واقع مدل لیفت بک سایپا ۱۳۱ یا در واقع همان سایپا صبا می‌باشد. این تغییر در طراحی در دورانی انجام گرفت که بازار خودروی ایران از نظر تنوع مدل‌های عرضه شده بسیار فقیر بود و ساپیا نیز تبلیغات زیادی در زمینه ۱۴۱ به راه انداخت اما شکل ظاهری نامأنوس و مشکلات کیفی ناشی از این تغییرات باعث شد این مدل هیچ‌گاه نتواند به خودرویی موفق تبدیل شود هرچند سایپا که در آن زمان زانتیا را مونتاژ می‌کرد سعی کرده بود در طراحی قسمت عقب سایپا ۱۴۱ از رگه‌های طراحی عقب عاریه بگیرد ولی با همه این اوصاف ۱۴۱ همواره کم تیراژترین مدل در خانواده محصولات پراید بود به گونه‌ای که با وجود طرح متفاوت نسبت به مدل‌های سدان، همواره با قیمت پایین‌تر عرضه می‌شد تا بتواند نظر مشتریان را به سوی خود جلب کند. در حال حاضر تولید این پراید 141 متوقف شده است.

سایپا ۱۴۱ در کشور ونزوئلا تحت نام تورپیال (به معنی یک پرنده زیبا) فروخته می‌شود!

پراید 141
پراید 141
پراید 141
پراید 141

 

سایپا ۱۵۱

سایپا ۱۵۱ (سایپا کارا) یک ماشین تولید شده توسط سایپا در ایران است. این وانت کوچک ۹۰۰ کیلوگرم وزن دارد و بر اساس پراید ساخته شده‌است. سایپا این خودرو رابا قیمت مقرون به صرفه‌ای (نسبت به دیگر خودروهای ایرانی) عرضه می‌کند در این مدل به دلیل کاربری متفاوت نسبت به سایر مدل‌ها تغییراتی درفنربندی عقب و دیسک و سیستم انتقال قدرت صورت گرفته‌است.

پراید 151
پراید 151
پراید 151

 

سایپا ۱۱۱

سایپا ۱۱۱ یک خودرو هاچبک از محصولات سایپا است که از سال ۲۰۱۰ توسط سایپا ساخته می‌شود. این خودرو در اصل مدل هاچبک سایپا ۱۳۲ است که آن هم از محصولات سایپا و از سری پلتفرم پراید X100 است. سایپا با راه اندازی تشکیلات جدید تولید خودرو در کاشان مدل هاچ بک پراید را با تغییرات اندکی در چراغهای جلو و عقب و تغییر فرم شیشه عقب به بازار می‌فرستد. در ابتدای تولید برای این خودرو نام مروارید انتخاب شد که بعداً به رمز سه رقمی ۱۱۱ تغییر نام داد. این خودرو همانند سایر انواع پراید به موتوری با حجم ۱۳۲۳ سی سی و توان ۶۲ اسب بخار مجهز است. گفته می‌شود که در سال ٩٣ به بعد تغییراتی در موتور صورت گرفته تا علاوه بر آلایندگی خودروها طبق استاندارد یورو۴ خودرو توان بیشتری معادل ۶٩ اسب بخار تولید کند و در ضمن مصرف سوخت کمتری داشته باشد در این حال این خودروی ارزان قیمت با مصرف ۶٫۹ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی، پنجمین خودرو کم مصرف تولید داخل است.

پراید 111
پراید 111
پراید 111
پراید 111

سایپا ۱۳۲

پراید ۱۳۲ نسخه سدان پراید ۱۱۱ است و تفاوتش با پراید ۱۳۱ که زودتر از این خودرو معرفی شده همرنگ بودن سپر و زه‌های بدنه است. تنها مزیت پراید ۱۳۲ نسبت به پراید ۱۱۱ صندوق عقب جادارتر آن است و از لحاظ فنی مانند سایر پرایدها از همان موتور و گیربکس بهره می‌برد.

پراید 132
پراید 132
پراید 132
پراید 132

سایپا ۱۳۱

در واقع همان پراید صبا است که پس از تغییر طراحی داشبورد و کریستالی شدن چراغ‌های عقب به این عدد سه رقمی مرموز تغییر نام داد. سایپا 131 محصول سدان این خانواده است‌ که جای خالی پراید صندوق‌دار (صبا) را پر‌ کرده ‌است. این محصول شباهت ظاهری بسیار زیادی به همان پراید صندوق‌دار اوایل دهه‌ی 80 دارد. در زمینه‌ی تجهیزات ایمنی نیز اضافه‌شدن سیستم ترمز ضد‌قفل‌ ABS‌ و دو کیسه هوای راننده و سرنشین، ایمنی این محصول را بیش از پیش کرده است؛ اگرچه هنوز هم این تجهیزات ابتدایی به‌شمار می‌آیند. تجهیزات رفاهی این مدل شامل شیشه‌بالابرهای برقی درهای جلو، سیستم تهویه‌ی مطبوع با قابیلت تنظیم دستی، فرمان هیدرولیک، چراغ مه‌شکن و صندلی‌های تنظیم‌شونده‌ی دستی است. اگرچه سایپا 131 به‌خصوص در بخش ظاهری، تفاوت‌های چندانی با مدل صبا ندارد اما در بخش عملکرد، پیشرانه‌ی تازه‌ای از سال 1392 روی این مدل مورد استفاده گرفت که مصرف سوخت آن بهینه‌تر و توان و گشتاورش بیشتر از مدل‌های قبلی بود.

پراید 131
پراید 131
پراید 131
پراید 131

 

تفاوت مدلهای SE و TL پراید

تنها تفاوت این دو تیپ در نوع فرمان آن است. فرمان تیپ SE به‌صورت هیدرولیک و فرمان تیپ TL از نوع غیر هیدرولیک است.

قیمت روز پراید صفر، پراید کارکرده و دست دوم

جهت استعلام قیمت روز پراید می توانید با نصب اپلیکیشن فرمون قیمت روز انواع خودرو پراید را استعلام کنید.

شما می توانید با استفاده از ویژگی قیمت گذاری خودرو در نرم افزار فرمون به راحتی قیمت روز خودرو را مشاهده کنید.

قیمت گذاری در فرمون بر اساس مدل، سال و تنوع مدل، رنگ، کیلومتر کارکرد، بیمه و تخفیف، قسمتهای رنگ شده یا تعویض شده خودرو انجام می شود. برای دانلود فرمون روی لینک زیر کلیک کنید:

خرید پراید صفر، پراید کارکرده و دست دوم:

با توجه به بازار خوب خودرو، سایتهای خرید و فروش خودرو چند سالی است که بسیار باب شده اند. با کمک این سایتها بدون واسطه می توانید  با خریداران و فروشندگان خودرو ارتباط برقرار کنید. همچنین می توانید با مراجعه به سایت های زیر برای خرید پراید کارکرده و پراید صفر اقدام کنید:

سایت باما

سایت دیوار

سایت شیپور