جعبه فیوز پژو 405 و راهنمای وظیفه هر کدام
اگر راننده فنی و حرفه ای باشید حتما تا الان بارها کاپوت ماشینتان را بالا زده اید و از روی کنجکاوی هم که شده باشد سیستم داخلی و موتور خودرو را وارسی کرده اید و به احتمال بسیار زیاد جعبه فیوز را هم دیده اید. فیوزها یکی از تجهیزات کاربردی خودروها در قسمت برق و سیم کشی اتومبیل هستند که وظیفه قطع جریان الکتریکی را در هنگام بروز نوسانات برقی شدید دارند تا از آسیب دیدگی دستگاه های الکتریکی خودرو جلوگیری کنند. بسته به نوع خودرو، ممکن است تعداد فیوزهای خودرو بین ۱۰ تا ۱۰۰ عدد متفاوت باشد. معمولا خودروهای سبک بین ۱۰ الی ۳۰ فیوز دارند و خودروهای سنگین تعداد بیشتری فیوز در جعبه فیوز آن ها وجود دارد. در این مقاله قصد داریم به صورت تخصصی به جعبه فیوز 405 بپردازیم و شما را با اجزای این جعبه فیوز آشنا کنیم که اگر در سیستم برق خودرو به مشکلی برخورد کردید بدانید باید چه کار کنید. با ما همراه باشید.
جعبه فیوز 405
جعبه فیوز پژو ۴۰۵، آردی و پژو تقریبا با یک نقشه طراحی شده است و هر سه مدل خودرو ۳۰ عدد فیوز دارد که هر فیوز ممکن است یک یا چند وظیفه را داشته باشد.
یکی از نکاتی که در جعبه فیوز پژو باید به آن توجه داشته باشید، این است که فیوزهای شماره ۱ و ۱۶ دارای دو حالت مختلف می باشند. فیوز شماره ۱ در انواع مختلف پژو، برای رادیو ضبط و فیوز شماره ۱۶ برای فندک مورد استفاده قرار گرفته است. اگر فیوز شماره ۱ و ۱۶ هم ردیف فیوزهای شماره ۲ تا ۱۵ قرار گرفته باشد و در یک راستا باشند، آنگاه رادیو پخش و فندک، پس از فرمان سوئیچ، آغاز به کار خواهند نمود و برق در آنها جریان خواهد یافت. اما اگر این دو فیوز به اندازی ۱ پایه به سمت پایین قرار گیرند و تقریبا بین دو ردیف فیوز های ۲ تا ۱۵ و فیوز های ۱۷ تا ۳۰ قرار گرفته باشند، به این معنی است که رادیو ضبط و فندک می توانند بدون فرمان سوئیچ نیز برق خود را مستقیم از باتری دریافت کنند.
نقشه کلی جعبه فیوز پژو ۴۰۵، پژو آردی و پژو را می توانید در زیر ببینید و با عملکرد هر یک از آن ها آشنا بشوید.
مطلب پیشنهادی:جعبه فیوز پراید و جدول راهنمای فیوزها
راهنمای جعبه فیوز پژو 405
جعبه فیوز پژو 405، زیر فرمان و در قسمت چپ راننده قرار داشته و برای باز کردن آن کافیست در جعبه فیوز را به سمت خود بکشید. جعبه فیوز پژو 405 دارای سه ردیف است که دو ردیف اول فیوزهای اصلی و ردیف سوم فیوز یدکی هستند.
با برنامه فرمون به راحتی استعلام خلافی بگیرید.
۱- ولتاژ ۱۰ آمپر و به رنگ قرمز. وظیفه آن پخش رادیو بعد از باز کردن سوییچ است.
۲- ولتاژ ۵ آمپر و به رنگ قهوهای روشن یا بژ. وظیفه آن قطع کمپرسور، حفاظت از جعبه کنترل کولر و بخاری و همچنین کنترل درجه آب در جعبه فیوز پژو ۴۰۵ است.
۳- ولتاژ ۱۵ آمپر و به رنگ آبی. وظیفه آن حفاظت از فن موتور در هنگام استفاده از دور تند آن است.
۴- ولتاژ ۱۰ آمپر و به رنگ قرمز. نقش آن در جعبه فیوز پژو ۴۰۵ کنترل بوق، روشن ماندن چراغ ها و همچنین ارسال سیگنال در صورت روشن ماندن چراغ کوچک سمت راست که در عقب ماشین قرار دارد است.
۵- ولتاژ ۱۵ آمپر و به رنگ آبی . وظیفه آن در جعبه فیوز پژو ۴۰۵ اتصال به جعبه کنترل سیستم خنککننده، رله فن، رله کنترل بخاری، رله قطع کمپرسور، موتور دریچه چرخش هوا، کلید کولر و کلید سه کاره است.
۶- ولتاژ ۳۰ آمپر و به رنگ سبز. وظیفه آن حفاظت از ترمز ABS یا همان ترمز ضدقفل است.
۷- ولتاژ ۲۰ آمپر و به رنگ زرد. وظیفه آن حفاظت از بوق خودرو است.
۸- ولتاژ ۳۰ آمپر و به رنگ سبز. به شکل یک مدار اتصال کوتاه عمل کرده و در صورت قطع شدن این فیوز اتصال تمامی فیوزهای ۱۵ تا ۲۵ قطع میشود.
۹- ولتاژ ۵ آمپر و به رنگ قهوهای روشن یا بژ. وظیفه آن حفاظت از لامپ کوچک موجود در سمت چپ عقب ماشین و همچنین چراغهای کوچک جلو و چراغ نمره عقب است.
۱۰- ولتاژ ۳۰ آمپر و به رنگ سبز. این فیوز در خودرو پژو ۴۰۵ کاربردی ندارد.
۱۱- در جعبه فیوز پژو ۴۰۵ این جایگاه در ردیف بالایی هیچ فیوزی را شامل نمیشود.
۱۲- ولتاژ ۱۰ آمپر و به رنگ قرمز. مسئول حفاظت از چراغهای اخطار جلو آمپر، آمپر بنزین، چراغ سیگنال دهنده دندهعقب و دورسنج است.
۱۳- این محل نیز هیچ فیوزی را در برنمیگیرد.
۱۴- ولتاژ ۳۰ آمپر و به رنگ سبز. این فیوز فاقد کاربرد است.
۱۵- ولتاژ ۳۰ آمپر و به رنگ سبز. وظیفه حفاظت از لامپهای موجود در سقف جلو و عقب خودرو، جعبه کنترل قفل مرکزی و لامپ صندوقعقب است.
۱۶- ولتاژ ۲۰ آمپر و به رنگ زرد. وظیفه روشن شدن فندک خودرو بعد از باز کردن سوییچ را به عهده دارد.
شماره | نام تجهیز حفاظتشده | جریان نامی فیوز (آمپر) |
1 | تغذیه بعد از سوئیچ رادیو | 10 |
2 | رله قطع کمپرسور، برق بعد از سوئیچ تایمر سقف و کلید سه کاره | 5 |
3 | تعذیه بعد از سوئیچ مدولاتور ABS، رلههای فن دور تند | 15 |
4 | چراغ کوچک عقب راست، سیگنال روشنایی رله بازر روشن ماندن چراغها | 10 |
5 | رله فن تهویه، تغذیه بعد از سوئیچ سیستم تهویه هوشمند | 15 |
6 | تغذیه ایربگ | 10 |
7 | رله بوق، مهشکن جلو، بوق | 20 |
8 | شانت ورودی فیوزهای 15 و 25 | 30 |
9 | چراغهای کوچک جلو، چراغ نمره عقب | 5 |
10 | شیشه بالابر عقب، روشنایی کلیدهای شیشه بالابر عقب | 30 |
11 | فیوز اصلی چراغهای جلو، نور پایین و بالا، رله مهشکن جلو و عقب | 30 |
12 | چراغ دنده عقب، تغذیه بعد از سوئیچ دیاگ، تغذیه بعد از سوئیچ رله هشدار ABS | 10 |
13 | فاقد استفاده | 30 |
14 | فاقد استفاده | 30 |
15 | تغذیه چراغ سقف جلو و عقب، تغذیه یونیت قفل مرکزی، رله صندوقپران، تایمر چراغ سقف | 20 |
16 | تغذیه دائم فندک و بعد از سوئیچ فندک | 20 |
فیوزهای اصلی مستقر در ردیف وسط جعبه فیوز پژو ۴۰۵
۱۷- ولتاژ ۱۰ آمپر و به رنگ قرمز. حافظه رادیو، دزدگیر و صدای آژیر خطر را حمایت میکند.
۱۸- ولتاژ ۱۰ آمپر و به رنگ قرمز. فرمان روشن شدن چراغهای مه شکن عقب را در جعبه فیوز پژو ۴۰۵ صادر میکند.
۱۹- ولتاژ ۱۰ آمپر و به رنگ قرمز. روشنایی قطعاتی مانند داخل پنل بخاری، جلو آمپر، رادیو و کلیدهای داشبورد را به عهده دارد.
۲۰- ولتاژ ۳۰ آمپر و به رنگ سبز. این فیوز کاربردی در جعبه فیوز پژو ۴۰۵ ندارد.
۲۱- ولتاژ ۳۰ آمپر و به رنگ سبز. مسئول روشن شدن فن بخاری است.
۲۲- ولتاژ ۲۰ آمپر و به رنگ زرد. این فیوز فاقد کاربرد است.
۲۳- ولتاژ ۱۵ آمپر و به رنگ آبی. هدایت جریان به رله گرمکن شیشه عقب را به عهده دارد.
۲۴- ولتاژ ۳۰ آمپر و به رنگ سبز. به موتور و رله شیشهپاککن و پمپ شیشهشور متصل شده و کارکرد آنها را حمایت میکند.
۲۵- ولتاژ ۱۰ آمپر و به رنگ قرمز. وظیفه آن حفاظت از جعبه کنترل سیستم خنککننده و ساعت خودرو است.
۲۶- ولتاژ ۱۵ آمپر و به رنگ آبی. فلاشر خودروی شمارا روشن میکند.
۲۷- ولتاژ ۳۰ آمپر و به رنگ سبز. گرمکن شیشه عقب را کنترل میکند.
۲۸- ولتاژ ۱۵ آمپر و به رنگ آبی. مسئول کارکرد جلو آمپر، چراغهای خطر و ساعت دیجیتال است.
۲۹- ولتاژ ۳۰ آمپر و به رنگ سبز. به جریان شیشهبالابر برقی دو سمت جلو خودرو متصل شده و کارکرد آنها را کنترل میکند.
۳۰- ولتاژ ۱۵ آمپر و به رنگ آبی. وظیفه حمایت و کنترل چراغهای راهنما، چراغ داشبورد و جعبه کنترل شیشهبالابرهای برقی دو طرف خودرو را به عهده دارد. سایر فیوزهای موجود در ردیف پایینی جعبه فیوز پژو ۴۰۵ فیوزهای یدکی برای تعویض فیوز محسوب میشوند که با پنس مخصوص می توانید این فیوزها را خارج کرده و بهجای فیوزهای ازکارافتاده استفاده کنید.
شماره | نام تجهیز حفاظتشده | جریان نامی فیوز (آمپر) |
17 | برق دائم یونیت تهویه، حافظه رادیو پخش | 10 |
18 | مهشکن عقب | 10 |
19 | چراغهای روشنایی پنل، روشنایی جلوآمپر، روشنایی کلیدهای رادیوپخش، روشنایی فندک، روشنایی کلید آیینه برق | 10 |
20 | صندلی برقی راننده | 10 |
21 | فن سیستم تهویه هوشمند | 30 |
22 | صندلی برقی شاگرد | 20 |
23 | فاقد استفاده | 15 |
24 | موتور برف پاککن، پمپ شیشهشور | 30 |
25 | برق دائم جلوآمپر، برق دائم دیاگ | 5 |
26 | یونیت فلاشر | 15 |
27 | شیشهگرمکن عقب، گرمکن آینههای جانبی | 30 |
28 | چراغهای ترمز، شیشه بالابر | 15 |
29 | شیشه بالابر جلو، روشنایی کلیدهای شیشه بالابر جلو | 30 |
30 | چراغ نقشهخوان، تغذیه مدار فرمان راهنما، رله قفل کودک | 15 |
نکات مهم در تعویض فیوز پژو 405
عوامل خرابی فیوز میتواند عوامل بسیاری ازجمله افزایش شدتجریان برق در خودرو شما و سایر عوامل اینچنینی باشد. بنابراین توصیه می شود ابتدا عوامل خرابی فیوز را بررسی کرده و بهمحض مشاهده علائم خرابی فیوز آن را با فیوز یدکی سالم تعویض کنید. علائم خرابی فیوز شامل کار نکردن یا درستکار نکردن قطعه متصل به فیوز مربوطه است.
پس به هنگام تعویض فیوز پژو 405 معیوب حتما به نکات زیر توجه نمایید:
1. خودرو و تمامی تجهیزات الکتریکی را خاموش کنید.
2. جهت بیرون کشیدن فیوز از انبرک مخصوص که در جعبه فیوز تعبیه شده است استفاده کنید.
3. فیوزهای با کیفیت پایین شاید ارزان باشند ولی در دراز مدت چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ اقتصادی قابل توجیه نیستند.
4. جریان فیوزها بر روی آن نوشته شده است لذا به هیچ وجه به هنگام تعویض از فیوز با جریان بالاتر استفاده نکنید.
5. همواره فیوز یدک به همراه داشته باشید.
6. پیش از تعویض فیوز حتما منشا خرابی یا سوختگی فیوز را پیدا کرده و برطرف نمایید چرا که در غیر اینصورت فیوز دوباره خواهد سوخت.
7. از سفت بودن اتصالات فیوزها اطمینان حاصل کنید.
مطلب پیشنهادی:جعبه فیوز دنا و جدول راهنمای فیوز در خودرو دنا