خرابی بلبرینگ در خودرو
وظیفه اصلی بلبرینگ تسهیل کردن چرخش هر نوع چرخی است. در واقع این وسیله موجب کاهش اصطکاک بین دو سطح و در نتیجه باعث کمتر شدن صدای چرخش میشود.
بلبرینگ ماشین
یکی از پر اهمیتترین قطعات چرخهای خودرو و بهتر است بگوییم جلوبندی خودروها بلبرینگ آن است که به وجود آمدن ایراد و خرابی در آن میتواند باعث بروز مشکلاتی برای سرنشینان خودرو شود. در واقع مشکلات رایجی که پیرامون خرابی بلبرینگ چرخ ایجاد میشوند عبارتند از: قفل شدن لاستیکها، لق زدن چرخها و در بدترین حالت در رفتن چرخها که میتواند حوادث جبران ناپذیری را رقم بزند.
[irp posts="3142" name="نحوه عیب یابی و رفع مشکلات خودرو بدون مراجعه به مکانیکی"]
جلوگیری از خرابی بلبرینگ
· سعی کنید بر روی دست اندازها سرعت خود را کم کنید. عبور با سرعت بالا از روی دست اندازها موجب خورد شدن بلبرینگ میشود.
· در انتخاب جنس بلبرینگ دقت کافی کنید. دارا نبودن کیفیت مناسب، میتواند یکی از علل خرابی زودتر از موعد بلبرینگ خودرویتان باشد.
· توصیه میشود هر 5000 کیلومتر چرخها را جک بزنید و بچرخانید. اگر چرخ صدا بدهد و یا لق بزند بلبرینگ خراب شده و یا به اصطلاح بلبرینگ خورد کرده است.
علائم و نشانههای خرابی بلبرینگ
دو نشانه مهم برای اینکه ما متوجه شویم بلبرینگ دچار خرابی شده است، وجود دارد:
1- لرزش فرمان در هنگام رانندگی
2- صدایی که از چرخ به گوش میرسد که تا حدی ناهنجار و غیر متعارف است. درواقع این صدا مانند این است که چیزی به چرخ گیر کرده و با تندتر شدن سرعت خودرو ریتم صدا هم تندتر میشود.
علل خرابی بلبرینگ
- نصب نامناسب: جهت نصب و راه اندازی و یا پیاده سازی درست برینگها روشهای مختلف مکانیکی، هیدرولیکی و یا گرمایی وجود دارد که رعایت آنها از خرابی زود هنگام جلوگیری می کند.
- روان کاری نادرست: به دلیل دسترسی سخت به محل قرارگیری برینگ در دستگاهها، روان کاری دورهای آن ها نادیده گرفته میشود که این امر میتواند آسیبهای جدی به برینگ و دستگاه وارد کند. یکی از راههای اطمینان از روان کاری مناسب برینگها، استفاده از سیستمهای بیرینگ جهت کارکرد مطلوب باید بطور مناسب باید روانکاری شود تا از تماس مستقیم اجزاء با یکدیگر و سایش آنها و نیز جلو گیری شود. در انتخاب گریس عوامل زیادی نظیر سرعت کارکرد و دما دخیل هستند و در این رابطه چندین نوع گریس مختلف موجود است. روانکارها در اثر عواملی نظیر فرسودگی و ترکیب با مواد زائد، خواص روانکاری خود را از دست میدهند. لذا اضافه کردن گریس و تصفیه روغن در فواصل زمانی معین از مواردیست که باید حتما رعایت شود. در شرایط مختلف مانند: سرعت، فشار، دما، از انواع مختلف گریس استفاده میشود. مزایای آن نسبت به روغن عبارتست از چسبندگی بهتر به برینگ و عدم چکه کردن به خصوص در مواقعی که شافت حالت عمودی داشته باشد و نیز عملکردی مشابه کاسه نمد در مقابل ورود بعضی مواد زائد و رطوبت به داخل بیرینگ.
- آلودگی: از آنجایی که برینگها جزء تجهیزات دقیق محسوب میشوند، بدون رعایت عایق کاری صحیح قادر به کار در محیط های آلوده نیست. عایق کاری صحیح باید هم برینگ و هم روان کننده آن را از هر نوع آلودگی حفظ کند.
- خستگی: وارد کردن فشار بیش از حد به دستگاهها و یا سرویس نادرست آنها نیز علت بسیاری از خرابیهای برینگها است. این در صورتی است که با استفاده از دستگاههای نظارت بر عملکرد بلبرینگ (Condition Monitoring Equipment) و هشدارهای آنها میتوان از این نوع خرابیها جلوگیری کند.