لوازم تیونینگ خودرو و قطعات اسپرت کردن خودرو

تیونینگ خودرو یا همان اسپرت کردن خودرو، شامل تقویت موتور خودرو، افزایش زیبایی، افزودن امکانات رفاهی، تقویت آیرودینامیک و سایر موارد می شود که در بین جوانان طرفداران زیادی دارد.

برخی از قطعات تیونینگ خودرو تنها جنبه زیبایی دارد و برخی نیز علاوه بر جنبه زیبایی دارای مزیت هایی مثل بالا بردن جنبه آیرودینامیک خودرو نیز دارند. در این مقاله قصد داریم شما را با لوازم و قطعات اسپرت کردن و تیونینگ خودرو آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

به طور کلی لوازم تیونینگ خودرو را می توان به دو بخش داخلی و خارجی خودرو تقسیم بندی کرد.

لوازم تیونینگ ظاهری در داخل خودرو

بخش داخلی خودرو بیشترین نقش را در راحتی راننده و سرنشینان خودرو ایفا می کند. یکی از مهمترین جنبه های زیبایی خودرو در بخش داخلی آن است و طراحی داخلی، همواره یکی از مهمترین بخش های طراحی خودرو محسوب می شود. برخی از قطعات و لوازمی که می توان در بخش طراحی داخلی خودرو به کار گرفت تا خودرو از ظاهر اسپرت تری برخوردار شود در زیر عنوان شده است:

  • فرمان اسپرت
  • رادیو پخش و سیستم صوتی و تصویری
  • صندلی و پایه صندلی
  • کمربند ایمنی و کاور کمربند
  • دسته دنده
  • روکش چرمی دسته دنده
  • پدال های گاز، ترمز و کلاچ
  • کیلومتر سنج و سایر متعلقات مربوط به نشانگر آمپر های جلو
  • قاب دور آمپر
  • انواع سنسورهای نوری، باران، دما و سایر موارد
  • کفپوش ها
  • آینه داخلی در وسط
  • کاور ترمز دستی
  • نگهدارنده درب صندوق عقب و جک های مختلف درب صندوق
  • کلید باز کننده درب کاپوت
  • سوئیچ دو مرحله ای
  • باکس نگهدارنده باتری خودرو
  • توری و پرده شیشه عقب
  • داشبورد
  • ال ای دی های نواری دور داشبورد و درب ها
  • نگهدارنده گوشی تلفن همراه
  • چراغ سقفی ال ای دی و ستاره ای

 

لوازم تیونینگ خودرو در نمای خارجی خودرو

طراحی خارجی خودرو از جمله مواردی است که در بحث تیونینگ خودرو، از اهمیت زیادی برخوردار است. اکثر ما هنگامی که می خواهیم یک خودروی تیونینگ شده را از یک خودروی معمولی تشخیص دهیم، معمولا ابتدا به جنبه ظاهری خودرو توجه می کنیم و ظاهر بیرونی خودرو برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار است. در ادامه تعدادی از لوازم تیونینگ خودرو در طراحی بیرونی خودرو را معرفی خواهیم نمود:

  • چراغ های جلو، عقب، راهنمای طرفین و مه شکن ها
  • دی لایت
  • نئون و روشنایی کف خودرو
  • اسپویلر و بادشکن عقب
  • سپر و زیر سپر های جلو و عقب
  • اسپلیتر
  • زه کناره سپر
  • قاب پلاک
  • توری جلو پنجره
  • داکت هواکش
  • رکاب و گارد در جلو، عقب و طرفین
  • گلگیر
  • درب کاپوت همراه با هود و هواکش
  • کاور روی کاپوت
  • جک نگهدارنده درب کاپوت
  • درب های بازشونده به صورت خفاشی
  • آینه های جانبی
  • قاب بغل در و جداکننده شیشه های عقب و جلو
  • لوگو و برچسب
  • شیشه های دودی و رنگی
  • رنگ بدنه
  • آنتن گیرنده رادیو
  • شل گیر های لاستیک
  • درب باک بنزین
  • برف پاکن
  • اگزوز، سر اگزوز و کاور اگزوز
  • ابروی چراغ
  • رینگ و لاستیک
  • سرپیچ های رینگ
  • کمک فنرها
  • دیسک و قاب لنت های ترمز
  • سانروف

 

تقویت موتور خودرو

اما همه‌چیز به زیبایی خلاصه نمی‌شود. برخی به دنبال افزایش قدرت پیشرانه خودروی خود نیز هستند. افزون بر این جوانان معتقدند که تقویت موتور خودرو موجب زیباتر شدن صدای آن می‌شود. معمولاً تقویت موتور خودرو از بستن فیلترهای هوا آغاز شده و با بستن استرس بار برای افزایش میزان تعادل مخصوصاً برای ماشین‌های رینگ اسپرت و خوابیده و بستن هدرز برای افزایش 5 تا 15 اسب بخاری قدرت موتور همراه می‌شود.

کاهش ارتفاع خودرو

روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که معمولاً دارندگان خودرو چون در آخرین مرحله به فکر آن می‌افتند به دلیل کمبود بودجه ارزان‌ترین راه را انتخاب می‌کنند. در این شیوه با پرداخت چند هزار تومان به مکانیک کمک فنر خودرو را بریده و ارتفاع ماشین را کاهش می‌دهند. این کار اگرچه هزینه کمی دارد اما باعث خشک‌تر شدن ماشین و کوتاه شدن عمر فنرها می‌شود. روش منطقی‌تر پیچ و مهره‌ای کردن فنر خودرو است. در این شیوه برای نرمی بیشتر فنر را با روغن یا واسکازین پر می‌کنند. البته به‌منظور کاهش ارتفاع باید ابتدا فنرلول کمک نفر را تعویض کنید. البته فنر لول اسپرت سایزهای متنوعی دارد که مناسبترین آنها سایز 32 است. سایزهای پایین تر نظیر 30 و 28 موجب نزدیک شدن بیش از حد ماشین به زمین می شوند.