قیمت خودرو در سال 1382 چند بوده است؟
چند روز پیش که در حال گشتن میان مجلات و دفاتر قدیمی خود بودم، چشمم به بریده روزنامههایی افتاد که مربوط به قیمت خودروهای تولید داخل و وارداتی ایران در سالهایی ابتدایی دههٔ 80 شمسی یعنی سالهای 82 تا 86 بودند. با توجه به قیمتها و خودروهای جالبی که در این بریده روزنامهها دیده میشدند به نظرم بد نبود مطلبی در رابطه با آن به رشتهٔ تحریر درآورم.
به این جهت میگویم خودروهای جالب که تولید بسیاری از آنها مدت زیادی است متوقفشده و شاید حتی تا حدودی فراموششده باشند. خودروهایی مثل پیکان، رنو سپند، مزدا 323، نیسان پاترول و… . بعلاوه اختلاف قیمت تعدادی از ماشینهای آن زمان که هنوز در حال تولید هستند با قیمت کنونی آنها بهقدری زیاد است که قیمتهای سال 1382 مربوط به نیمقرن پیش به نظر میرسند! این قیمتها مربوط به دورانی است که خودروهای نسبتاً بروزی چون پژو 206، فولکسواگن گل، هیوندای ورنا، کیا ریو، دوو سییلو، پروتون ویرا و مزدا 323 از سوی خودروسازان داخلی تولید میشد.
بعلاوه هنوز چینیها به بازار و صنعت خودروی ایران وارد نشده بودند بهطوریکه هنوز پای هیچ خودروی چینی به کشور باز نشده و بازار خودروهای ایران هنوز از گزند و آزمونوخطای خودروسازان چینی در امان مانده بود. حتی با آزاد شدن واردات خودرو در اواسط دههٔ 80 حتی هنوز خبری از خودروسازان کرهای هم نبود و فقط محصولات مرسدس بنز، بامو و تویوتا به کشور وارد شدند. با این توضیحات به سراغ بررسی قیمت خودروهای داخلی و وارداتی ایران طی سالهای 82 تا 86 میرویم.
از روزنامههای مربوط به سال 1382 شروع میکنم که در آن قیمت خودروهای صفرکیلومتری چون دوو سییلو، پیکان، جیپ صحرا، سانگیانگ موسو و… به چشم میخورد. ارزانترین خودروی این لیست رنو سپند 2 است که در نمونهٔ گارانتی دار 4 میلیون و نسخهٔ بدون گارانتی 3,85 میلیون تومان قیمت دارد! پسازآن پیکان وانت با 5,3 میلیون و پیکان سواری با 6,12 میلیون تومان قرار دارد. در آن سالها گروه بهمن به مونتاژ مزدا 323 میپرداخت که تیپ فول آن 24 میلیون تومان قیمت داشت.
محصولات دوو یعنی سییلو و ماتیز که توسط کرمان خودرو مونتاژ میشدند نیز به ترتیب 12,2 و 7,7 میلیون تومان قیمت داشتند. جیپ صحرا با 8,6 میلیون، نیسان رونیز با 32 میلیون، سانگیانگ موسو با موتور 3.2 لیتری 6 سیلندر با 46 میلیون، نیسان پاترول 2 در با 15 میلیون، پاترول سافاری (نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ پاترول) با 22 میلیون، رنو پیکی با 4,9 میلیون، سایپا کاروان با 13,5 میلیون، پروتون ویرا با 15 میلیون، سیناد با 11,5 میلیون و پژو آردی با 7,6 میلیون از خودروهایی هستند که تولیدشان چندین سال است خاتمه یافته است.
خودروهایی چون سمند، پژو پارس و پژو 206 در آن سالها تقریباً در ابتدای راه قرار داشتند و به ترتیب 12,2، 15,2 و 11,2 میلیون تومان قیمت داشتند. از دیگر خودروهای این لیست که همچنان تولید میشوند خانوادهٔ پراید است که در مدل صبا 7,4 میلیون و در مدل 141 حدود 7,8 میلیون قیمت داشتند. یار قدیمی ایرانخودرو یعنی پژو 405 با موتور 1800 انژکتوری نیز 11,9 میلیون تومان قیمت داشت. قیمت خودروهای لوکس آن سالها یعنی سیتروئن زانتیا و نیسان ماکسیما نیز به ترتیب 22 میلیون و 37 میلیون تومان ذکرشده بود.
میرسیم به وانتها. وانتهایی که تعدادی از آنها همچنان در حال تولید هستند مانند زامیاد 24 و وانت مزدا. زامیاد 24 یا همان نیسان جونیور که هماکنون 30 میلیون تومان قیمت دارد در سال 82 قیمتی برابر با 8,3 میلیون تومان داشت درحالیکه وانت مزدا که نسخهٔ دو کابین آن امروزه حدود 42 میلیون تومان قیمت دارد در آن سال 11 میلیون تومان قیمت داشت. نیسان پیکاپ هم که این روزها با وانت چینی ریچ جایگزین شده است قیمتی معادل 25,5 میلیون تومان داشته است.
قیمت دقیقتر خودروهای مذکور در جدول زیر نوشتهشده است:
قیمت خودروهای داخلی در سال 1382
خودرو | قیمت | خودرو | قیمت |
رنو سپند 2 بدون گارانتی | 3,850,000 تومان | نیسان پاترول سافاری | 22,000,000 تومان |
رنو سپند 2 با گارانتی | 4,000,000 تومان | مزدا 323 ساده | 22,500,000 تومان |
رنو پیکی | 4,950,000 تومان | مزدا 323 فول | 24,000,000 تومان |
پیکان وانت | 6,120,000 تومان | سیتروئن زانتیا | 22,300,000 تومان |
پیکان سواری | 5,350,000 تومان | دوو سییلو | 12,200,000 تومان |
جیپ صحرا | 8,600,000 تومان | دوو ماتیز | 7,700,000 تومان |
وانت نیسان 24 | 8,380,000 تومان | پروتون ویرا | 15,000,000 تومان |
سمند | 12,200,000 تومان | سیناد 2 | 11,500,000 تومان |
نیسان ماکسیما دستی | 37,000,000 تومان | وانت مزدا تک کابین | 9,250,000 تومان |
نیسان ماکسیما اتوماتیک | 40,000,000 تومان | وانت مزدا دو کابین | 11,000,000 تومان |
نیسان پیکاپ | 25,500,000 تومان | پژو آردی | 7,600,000 تومان |
نیسان رونیز | 31,000,000 تومان | پژو 405 | 11,800,000 تومان |
سانگیانگ موسو 2.3 | 35,000,000 تومان | پژو پارس | 15,200,000 تومان |
سانگیانگ موسو 3.2 | 46,000,000 تومان | پژو 204 تیپ 2 | 11,200,000 تومان |
پاژن سواری | 8,700,000 تومان | پراید صبا | 7,400,000 تومان |
پاژن وانت دو کابین | 10,000,000 تومان | پراید 141 | 7,800,000 تومان |
نیسان پاترول 2 در | 15,000,000 | سایپا کاروان | 13,500,000 تومان |
قیمت خودروهای داخلی جدید در سال 1385
| قیمت | خودرو | قیمت |
فولکسواگن گل | 14,500,000 تومان | هیوندای ورنا | 14,000,000 تومان |
میتسوبیشی پاجرو دستی | 47,700,000 تومان | هیوندای آوانته دستی | 23,000,000 تومان |
پژو پارس ELX | 17,000,000 تومان | هیوندای آوانته اتوماتیک | 26,000,000 تومان |
پژو 405 GLI | 10,100,000 تومان | پراید نسیم | 6,700,000 تومان |
سمند LX | 12,800,000 تومان | کیا ریو | 11,400,000 تومان |
پژو 206 تیپ 6 | 13,600,000 تومان | نیو پیکی | 5,200,000 تومان |
قیمت خودروهای وارداتی در سال 1385 (2006)
خودرو | قیمت | خودرو | قیمت |
بامو 318i | 38,500,000 تومان | تویوتا کرولا Xli | 27,700,000 تومان |
بامو 320i | 53,500,000 تومان | تویوتا کمری Xli | 29,500,000 تومان |
بامو 530i | 63,500,000 تومان | تویوتا کمری گرند اتوماتیک | 40,500,000 تومان |
بامو 630i | 112,000,000 تومان | تویوتا پرادو VX اتوماتیک | 67,500,000 تومان |
مرسدس بنز C200 | 56,500,000 تومان | تویوتا پرادو GX دستی | 50,500,000 تومان |
مرسدس بنز E200 | 66,500,000 تومان | تویوتا لندکروزر VXR | 78,800,000 تومان |
مرسدس بنز CLK200 | 75,000,000 تومان | تویوتا لندکروزر GXR | 63,200,000 تومان |
مرسدس بنز CLS350 | 100,250,000 تومان | تویوتا هایلوکس تک کابین | 22,400,000 تومان |
مرسدس بنز S350 | 120,000,000 تومان | تویوتا هایلوکس دو کابین | 34,500,000 تومان |
و درنهایت میرسیم به سال 1386 که بازهم قیمت خودروهای داخلی و وارداتی جدید را ذکر میکنیم. در خودروهای داخلی یا مونتاژ داخل نسبتاً محصولات جدیدی عرضهشده است بهگونهای که پژو 206 صندوقدار با قیمت 12,2 میلیون، رنو مگان 1600 دستی با 22,5 میلیون، نیسان سرانزا با 29,1 میلیون، پروتون جنتو با 19,7 میلیون، پروتون ایمپیان با 21,7 میلیون تومان و مزدا 3 با 27 میلیون تومان در لیست خودروها دیده میشود. بعلاوه با قطع روابط شرکت دوو با ایران، کرمان خودرو به سراغ کپی چینی ماتیز یعنی چری QQ رفته و آنرا بانام امویام 110 به بازار عرضه نمود.
بدین ترتیب اولین خودروی چینی در بازار ایران عرضه گشت و کمکم تعداد آنها افزوده شد بهطوریکه هماکنون چینیها حملهای همهجانبه به بازار خودروی ایران کرده و تقریباً تمامی رنجهای قیمتی بازار را پوشش دادهاند. امویام 110 در ابتدای عرضه که با موتور 3 سیلندر ارائه شد 7,15 میلیون تومان قیمت داشت.
در بخش خودروهای وارداتی نیز موارد جدید زیادی وجود ندارد بهگونهای که فقط میتوان به مرسدس بنز S500 نسل جدید با قیمت 160 میلیون و بامو X3 با 79 میلیون تومان اشاره کرد؛ بنابراین میبینیم که طی فقط 10 سال بازار خودروی ایران چه تغییرات و تحولات بزرگی را تجربه کرده است و علاوه بر اینکه تحت سلطهٔ چینیها درآمده بلکه قیمتها نیز تا چندین برابر افزایش داشتهاند. جای بسی تأسف است که زمانی میشد با 38 میلیون تومان یک بامو سری 3 روز دنیا با بهترین کیفیت را خریداری کرد و هماکنون با همان مبلغ امکان خرید یک پژو 206 تیپ 5 بیکیفیت با قطعات چینی وجود دارد.
قیمت خودروهای داخلی و وارداتی جدید در سال 1386
خودرو | قیمت | خودرو | قیمت |
پژو 206 SD تیپ 1 | 12,200,000 تومان | پروتون جنتو دستی | 19,700,000 تومان |
پژو 206 SD تیپ 2 | 16,500,000 تومان | پروتون جنتو اتوماتیک | 21,400,000 تومان |
رنو مگان 1600 دستی | 22,500,000 تومان | پروتون ایمپیان دستی | 21,700,000 تومان |
رنو مگان 2000 اتوماتیک | 27,500,000 تومان | پروتون ایمپیان اتوماتیک | 23,700,000 تومان |
نیسان سرانزا | 29,100,000 تومان | مزدا 3 | 27,000,000 تومان |
بامو X3 | 79,000,000 تومان | مرسدس بنز S500 | 160,000,000 تومان |