استفاده از کارت سوخت جایگاهداران پولی میشود؟
سرانجام از 22 مرداد سال جاري استفاده از کارت سوخت شخصي در جايگاههاي سوخت امکانپذير شد. با اين حال در اين مدت بسياري از شهروندان استفاده از کارتهاي جايگاهداران را ترجيح ميدهند و حتي ايجاد محدوديت در سوختگيري از اين کارتها تاثير چنداني بر تصميم صاحبان خودرو نداشته است.
سرانجام از 22 مرداد سال جاري استفاده از کارت سوخت شخصي در جايگاههاي سوخت امکانپذير شد. با اين حال در اين مدت بسياري از شهروندان استفاده از کارتهاي جايگاهداران را ترجيح ميدهند و حتي ايجاد محدوديت در سوختگيري از اين کارتها تاثير چنداني بر تصميم صاحبان خودرو نداشته است.
چنانکه به گفته نايب رئيس و عضو هيات مديره اتحاديه جايگاهداران سوخت تنها پنج درصد طي اين مدت به استفاده از کارت سوخت شخصي بها دادهاند. به همين سبب ولي عطاپور اعتقاد دارد که شايد بتوان براي استفاده از کارت سوخت جايگاهداران مبلغي را در نظر گرفت که در اين صورت اين طرح به درستي اجرايي ميشود و اکثريت مردم به استفاده از کارت سوخت شخصي احترام ميگذارند.
الزامآورشدن استفاده از کارت سوخت شخصي بار ديگر به بحث سهميهبندي بنزين دامن زده است. چنانکه برخي با تمثيل ايران به کشورهايي نظير ترکيه که جمعيتي برابر با ايران دارند انگشت اتهامشان را به سمت مردم نشانه ميگيرند و شهروندان را مقصر اصلي اسراف سوخت قلمداد ميکنند.
در همين زمينه مديرعامل شرکت بهينهسازي مصرف سوخت گفت: در کشورهاي همسايه همچون ترکيه با همين تعداد خودرو و جمعيتي مشابه ما تقريبا روزي 15 ميليون ليتر بنزين مصرف ميشود، اما اين رقم در کشور ما نزديک به 100 ميليون ليتر است. محسن دلاويز شدت مصرف انرژي را در کشور سه برابر متوسط جهاني و پنج برابر کشورهاي پيشرفته و صنعتي جهان دانست و افزود: بهينهسازي مصرف سوخت کار يک شرکت و يا يک وزارتخانه نيست و آحاد مردم ايران بايد در آن حضور داشته باشند.
او با بيان اينکه مردم در اين زمينه ميتوانند با رعايت استانداردهاي بسيار کوچک صرفهجوييهاي بزرگي را رقم بزنند، تشريح کرد: وفور نعمت هرگز مجوزي براي مصرف بيرويه نيست و ما بايد فرهنگسازي در زمينه مصرف بهينه را از گروههاي پايه در دبستانها و مهدکودکها آغاز کنيم و رسانه ملي به دليل ظرفيت بسيار بالايي که دارد ميتواند در اين زمينه در کنار ما و يار ما باشد. اما اين گروه از مسئولان گويا در صحبتهاي خود فراموش ميکنند به خودروهايي که مورد استفاده مردم همين کشورهاي همسايه قرار دارد اشاره کنند. براي پي بردن به اين موضوع نياز به کار تحقيقاتي سنگين نيست، اگر نگاهي به عکسهايي که از خيابانهاي ترکيه منتشر ميشود داشته باشيم متوجه ميشويم که بزرگترين شرکتهاي خودروسازي جهان در اين کشور نمايندگي دارند، اما نهايت دستاورد صنعت خودروسازي ايران تلفيق پرايد و تيبا و يا مشارکت به همين خودروسازان ترک است.
متاسفانه در ايران خودروهايي همچنان توليد ميشوند که در برخي از کشورهاي همسايه بهعنوان دکور کافهها و رستورانها مورد استفاده قرار ميگيرد يا در نمايشگاه خودروهاي قديمي مردم آن را به چشم ميبينند. همچنين بد نيست اين مسئولان در صحبتهاي خود به معماري شهري، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي و تراکمفروشيها در ايران اشاره کنند و آن را در ترازوي مقايسه به همين ترکيه قرار دهند، آنگاه از ضرروتهاي فرهنگسازي سخن بگويند. قطعا فرهنگسازي و اصلاح الگوي مصرف اقداماتي هستند که بايد در دستور کار قرار بگيرند، اما تا زماني که مردم به خودروهاي کممصرف و گزينه جايگزين مناسبي دسترسي نداشته باشند، نميتوان از آنها انتظار داشت که بيمصرفي را جايگزين بدمصرفي کنند.
جمعآوري کارتهاي جايگاهداران؛ اقدامي مناسب
استفاده از کارت سوخت شخصي يکي از اقداماتي است که به هر حال ميتواند ميزان مصرف هر شخص را مشخص سازد و بهعنوان مانعي بر سر راه قاچاق سوخت نقشآفريني کند. اما تا زماني که جايگاهداران سوخت کارت خود را در اختيار شهروندان قرار ميدهند، بالطبع براي مردم استفاده از کارت سوخت شخصي اهميت چنداني ندارد.
حتي اگر عرضه سوخت از طريق کارتهاي جايگاه به 30 يا 15 ليتر در هر بار سوختگيري محدود شود، افراد براي رفع نياز خود در روز دو يا چند بار اقدام به سوختگيري ميکنند و بدين شکل قوانين را دور ميزنند. درنتيجه در چنين شرايطي انتظار ميرود رفتهرفته کارتهاي سوخت جايگاهداران جمعآوري شود، اما بهتازگي نايب رئيس اتحاديه جايگاهداران سوخت دريافت پول را راهکاري مناسب براي کاهش استفاده از اين کارتها اعلام کرده که شائبه پوليشدن کارتهاي سوخت جايگاه را به همراه داشته است.