چرا باید از بنزین سوپر استفاده کرد؟
میزان مقاومت بنزین در مقابل ضربه موتور را اکتان موجود در آن مشخص میکند و هر چه این میزان افزایش یابد بنزین در مقابل ضربه موتور مقاومت بیشتری دارد. بنزینی که میزان اکتان بیشتری داشته باشد، بیشتر میتواند فشرده شود و دیرتر به دلیل حرارت تولیدی از عمل فشرده سازی منفجر شود.
هر خودرو با توجه به نوع پیشرانه خود، نیازمند بنزینی با اکتان متفاوت است که در دفترچه راهنمای خودرو مشخص شده است. اگر بنزین پیشنهادی برای خودرو شما بنزین معمولی باشد و شما بنزین سوپر استفاده کنید، تفاوت خاصی در عملکرد موتور و سرعت خودرو ایجاد نکردهاید.
در صورتی که بنزین پیشنهادی برای خودرو شما، بنزین سوپر باشد و شما بنزین معمولی بزنید، به دلیل بالاتر بودن ضریب تراکم موتور، هر بار قبل از رسیدن پیستون به بالاترین نقطه در سیلندر، بنزین اشتعال پیدا کرده و فرآیند احتراق بنزین به صورت خود به خود اتفاق میافتد. سوخت ناقص بنزینهای معمولی، نه تنها موجب افزایش آلایندههای خروجی خودرو میشود بلکه عمر کاتالیستها را کاهش میدهد و در نتیجه علاوه بر کاهش طول عمر خودرو در عملکرد آن نیز بسیار تاثیر دارد.
تفاوت بنزین سوپر با معمولی
تفاوت بنزین سوپر با معمولی در شماره اکتان آن بوده که این میزان در بنزین معمولی ۸۷ و در بنزین سوپر ۹۵ است. اکتان بالاتر یعنی انفجار در فشار بالاتر، یعنی بنزین سوپر دیرتر از بنزین معمولی منفجر میشود. دانستن عدد اکتان مناسب و استفاده آن در هنگام سوخت گیری امری مهم است که سبب استفاده بهینه از موتور و افزایش عمر مفید آن میشود .اگر از بنزین معمولی استفاده میکنید توصیه میشود به ازای هر ۳۰۰۰ کیلومتر، از محلولهای پاک کننده انژکتور استفاده کنید تا سوزنهای انژکتور خودروی شما همیشه تمیز باشد.
چه خودروهایی از بنزین سوپر استفاده کنند
با توجه به کیفیت پایین بنزین در ایران و همچنین پایین بودن میزان اکتان در بنزینهای معمولی بهتر است کلیه خودروهای موجود در ایران از بنزین سوپر (اکتان بالا) استفاده کنند. البته این امر در خصوص بعضی از خودروهایی که فناوری موتور قدیمیتری دارند همانند پژو 405 و سایر خودروهایی که از موتور مشابه آن استفاده میکنند، پراید، وانت پیکان و... این امر اهمیت کمتری دارد و در واقع با توجه به فناوری به کار رفته در موتورشان، این خودروها مجاز به استفاده از بنزین معمولی نیز هستند و پس در اصل همانطور که گفته شد این مسأله مستقیماً به طراحی موتور خودرو بازمیگردد.
مورد مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد، کیفیت و اکتان بنزینهای موجود در کشور است. طبق ارزیابیهایی که به طور غیررسمی انجام شده است، در بعضی نمونههای بنزین موجود در کشور، اکتان پایین تر از حد استاندارد گزارش شده است.که البته در این خصوص وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی این مسأله را تأیید نکردهاند، اما با توجه به آزمونهای انجام گرفته به نظر میرسد اکتان بنزین سوپر کشور در حدی است که میتوان آن را به عنوان بنزین معمولی نیز به کار گرفت و با این دیدگاه استفاده از بنزین سوپر میتواند برای تمامی خودروها در ایران ضروری باشد.
در خصوص افزودن اکتان به بنزین این موضوع شایان ذکر است که موتورهای با فناوری جدید به بنزینهایی با اکتان بالا نیاز دارند و استفاده از بنزین با اکتان پایینتر به دلیل بروز پدیده ناک باعث آسیب جدی به موتور خودرو میشود، همچنین باعث محدود شدن توان موتور خواهد شد و به همین دلیل استفاده از اکتان افزاها برای این خودروها توصیه میشود.
همچنین در خصوص اکتان افزارها باید به این موضوع توجه داشت که نمونههای تقلبی اکتان افزاها در بازار وجود دارد و نمیتوان در مورد کیفیت آنها نظری داد. در این خصوص توصیه میشود برای اطمینان خاطر از تقلبی نبودن اکتان افزار از محصولات برندهای معتبر جهانی استفاده کنید.
[irp posts="1251" name="ECU یا کامپیوتر خودرو چیست و چگونه کار میکند؟"]