سهمیهبندی بنزین و گازوئیل برای کامیونداران خارجی
سهمیهبندی بنزین و گازوئیل مدتی است به منظور جلوگیری از قاچاق سوخت مطرح شده است. از این رو مدیرکل تعزیرات حکومتی استان خراسان رضوی، از احتمال سهمیهبندی بنزین و گازوئیل برای کامیونداران خارجی به منظور کنترل و کاهش حجم قاچاق سوخت از مرزها خبر داد.
نوسانات ارز در ماههای اخیر آثار متعددی بر بازار داشته که یکی از آنها، افزایش قاچاق سوخت به خارج از کشور است.
طبق گفته مسئولان دولتی، روزانه بین 20 تا 40 میلیون لیتر سوخت اعم از بنزین و گازوئیل از مرزهای کشور به کشورهای همسایه قاچاق میشود.
طی روزهای گذشته برخی از شهروندان در استان خراسان رضوی از کاهش عرضه سوخت به ایرانیان و احتمال عرضه به اتباع افغانستانی گلایه کرده بودند که مدیرکل تعزیرات حکومتی این استان ضمن قبول وقوع برخی تخلفات از سوی جایگاهداران از جمله عرضه خارج از شبکه، اما فروش شبانه به اتباع افغانستانی به منظور کسب سود بیشتر را قویا تکذیب کرد.
حمیدرضا کریم در ادامه درباره اینکه چه تمهیداتی از سوی نهادهای ناظر در این زمینه برای کاهش تخلفات از جمله قاچاق سوخت اندیشیده شده است گفت: نهادهای ناظر از جمله اداره کل صمت، شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، تعزیرات، نیروی انتظامی و دیگر ارگانهای جلسات متعددی در این زمینه برگزار کردهاند. تصمیمات خوبی برای تشدید کنترلها گرفته شده و چندین پرونده در این زمینه تشکیل شده است.
وی ادام داد: یکی دیگر از مواردی که درخصوص کنترل و کاهش قاچاق سوخت به خارج از کشور بررسی شده است، موضوع سهمیهبندی سوختگیری کامیونداران خارجی است که در صورت نهاییشدن، کامیونداران خارجی دیگر نمیتوانند آزادانه به هر میزانی که میخواهند سوختگیری کنند. اینکه آنها به هر میزان که مایل بودند میتوانستند سوختگیری کنند یکی از راههای قاچاق سوخت به خارج از کشور است که با این کار میتوان بخش قابل توجهی از این کار را کنترل کرد.
کریم درباره اینکه آیا این تصمیم صرفا مربوط به استان خراسان رضوی است یا در سراسر کشور اجرا می شود گفت: قرار است اعلام نظر نهایی درباره این موضوع و جزئیات آن را شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اعلام کند.
زمانی که استفاده از کارت سوخت در کشور الزامی شد، کمتر کسی گمان میکرد ۱۱ سال بعد خرید و فروش آن به یک کاسبی تبدیل شود و بازار داغی پیدا کند. تجارتی که یک سوی آن به قاچاق و سوی دیگرش به سهمیهبندی مجدد بنزین ختم میشود. هرچند سهمیهبندی مجدد نه تنها تایید نشده، بلکه بارها تکذیب هم شده است.
چند سال پیش با تکنرخی شدن بنزین، استفاده از کارت سوخت شخصی خود به خود از فرآیند سوختگیری حذف و امکان سوختگیری با کارت جایگاهدار فراهم شد، بنابراین طی سه سال گذشته کارت سوخت عملا بلااستفاده ماند و ارزشی نداشت؛ اما اکنون به نظر میرسد با الزام مجدد استفاده از کارت سوخت که زمزمههای آن از اواخر سال گذشته به گوش میرسید و با تاکید شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی مبنی بر استفاده مجدد از کارت سوخت مالکان خودرو، ورق برگشته و کارت سوخت مجددا با ارزش شده است؛ به طوریکه برخی افراد حاضرند کارت سوخت را که هنوز هم استفاده و ارزشی ندارد، خریداری کنند.
*** همچنین شما مخاطبان عزیز میتوانید سوالات خود را درباره خودرو با ما در میان بگذارید.