ترفندهای کاربردی برای افزایش طول عمر صفحه کلاچ
شاید ما خیلی به کلاچ خودرو اهمیت ندهیم اما کلاچ از مهم ترین قطعات یک خودرو، پرمصرفترین و البته پرکاربردترین قطعه در خودرو است. به همین دلیل عمر مفید صفحه کلاچ در خودرو کم است و باید در دورههای زمانی خاص آن را تعویض کنید تا مشکلات دیگری را به وجود نیاورد. البته صفحه کلاچ به خصوص با افزایش قیمتی که این روزها شاهدش هستیم، یک قطعه گران قیمت نیز هست و دستمزد تعویض صفحه کلاچ نیز معمولا مبلغ قابل توجهی است. پس توجه به نگه داری درست آن و افزایش طول عمرش می تواند برای یک راننده حرفه ای بسیار مهم باشد، چون سلامت و درست کار کردن صفحه کلاچ، بر شتاب و کشش خودرو تأثیر داشته و رانندگی را راحتتر و روانتر خواهد کرد.
کنترل کلاچ خودرو به این صورت است که شما با قرار دادن پای خود و فشار دادن پدال چپ کف خودرو کلاچ را غیرفعال میکنید و سپس با برداشتن و آزاد کردن پدال خودرو آن را فعال و درگیر میکنید. درواقع با این امر میتوانید دندههای خودرو را تعویض و از خوردگی دندهها با یکدیگر جلوگیری کنید، گرچه اینیک اصل پایه ای در رانندگی است اما زمانهایی نیز هست که شما باید به کلاچ اجازه دهید بلغزد و کار خود را انجام دهد. مثلا مثل زمانهای شروع حرکت در یک بلندی یا هنگامی که می خواهید قدرت زیادی را بهیکباره به جاده منتقل کنید که این نوع از لغزش صفحات کلاچ میتواند باعث سایش اضافی صفحات شود و طول عمر قطعات را کاهش دهد.
عوامی که عمر صفحه کلاچ را کاهش می دهد
- رانندگی با شتاب زیاد
- فشار آوردن به موتور در سر بالایی
- تعداد زیاد سرنشینان خودرو
- گذاشتن پا روی پدال کلاچ در حین رانندگی
علائم نشان دهنده ضعیف شدن صفحه کلاچ
پدال کلاچ سفت و خشک شده و حالت ارتجاعی و فنری خود را از دست داده باشد
هنگام رها کردن کلاچ، پای شما سریعاً به عقب پرتاب میشود
دندهها هنگام جا زدن صدا میکنند
در هنگام حرکت، دور موتور افزایش مییابد، ولی سرعت، به آن نسبت افزایش نمییابد
پله پله شدن کلاچ که ممکن است به دلیل خشکی و خرابی سیم کلاچ نیز باشد
۵ نکته مهم برای افزایش عمر مفید صفحه کلاچ خودرو
تجربه رانندگی با اتومبیل های ایرانی با ترافیک سنگینی که این روزها در اکثر شهرها شاهدش هستیم، نشان می دهد که عمر صفحه کلاچ کمتر از ۴۵ هزار کیلومتر نیست اما با یک رانندگی عاقلانه و با شتاب کم و رعایت نکات زیر میتوانیم طول عمر کلاچ خود را تا ۷۰ هزار کیلومتر بالا ببریم.
1. استفاده درست از صفحه کلاچ خودرو در رانندگی
همانطور که میدانید تا زمانی که صفحه کلاچ خودرو بالا نیامده است به معنای استفاده از صفحه کلاچ است. به همین دلیل بعد از تعویض دنده در رانندگی پای خود را از روی پدال به طور کامل بردارید. توجه به این نکته به حدی مهم است که باید بگوییم هر چقدر این زمان فشردن و رها کردن صفحه کلاچ در زمان تعویض دنده کم باشد، باعث افزایش عمر مفید صفحه کلاچ خودرو خواهد شد. در برخی موارد درگیر بودن نصفه و نیمه کلاچ در حین رانندگی باعث ایجاد آسیب بر روی صفحه کلاچ خودروی شما خواهد شد تا جایی که در بسیاری از موارد بوی سوختگی مانند بوی لنت داغ شنیده خواهد شد.
2. تعویض درست دنده خودرو
تعویض دنده بدون فشار وارد کردن به پدال کلاچ و یا آزاد کردن کلاچ قبل از جا افتادن کامل دنده باعث کاهش عمر صفحه کلاچ خودرو خواهد شد. البته تکمیل نکردن تعویض دنده قبل از غیرفعال کردن صفحه کلاچ نیز میتواند باعث فرسودگی و خرابی زودهنگام صفحه کلاچ خودرو و به خصوص بیثباتی و کج شدن دیسک شود. توصیه کلی در مورد تعویض دنده این است که در زمان رانندگی و بعد از تعویض دنده، صفحه کلاچ را غیرفعال کرده و پای خود را از روی آن بردارید. تماس مستمر شما در حین رانندگی با پدال کلاچ باعث درگیر شدن صفحه کلاچ شده که در آخر باعث کاهش عمر آن خواهد شد.
3. حمل بارهای سنگین با سرعت متوسط
حملونقل بارهای سنگین با خودرو و به خصوص رفتوآمد در جادههای سربالایی با بار سنگین باعث فشار آمدن و وارد شدن حداکثر آسیب به صفحه کلاچ میشود. اگر ناگزیر به جابجا کردن بارهای سنگین هستید، توصیه میکنیم که با سرعت متوسط حرکت کنید و دندهها را به آرامی تعویض نمایید تا حداقل فرسودگی صفحه کلاچ رخ دهد. همچنین تیکاف کردن (به حرکت درآوردن درجا خودرو و لاستیکهای اتومبیل) نیز به مرور عمر صفحه کلاچ را کم میکند و باعث فرسودگی آن میشود. برای جلوگیری از این مساله سعی کنید به میزان ظرفیت و توان خودروی خود دقت نمایید. علاوه بر این بکسل کردن خودرو های دیگر نیز از مسایلی است که میتواند به صفحه کلاچ شما آسیب جدی وارد نماید. در صورتی که مجبور به انجام بکسل شدید بهتر است با سرعت کم حرکت کرده و بسیار آرام و با شیب ملایم حرکت خود را آغاز نمایید. چرا که کشیده شدن به عقب توسط وزن خودروی در حال بکسل نیز فشار و آسیب جدی به صفحه کلاچ شما وارد می کند. علاوه بر این به راننده خودروی عقبی تذکر بدهید که ضمن حفظ فاصله ایمنی از ترمز های بی جا خودداری نماید چرا که باعث ایجاد فشار مضاعف بر روی خودروی شما خواهد شد.
4. متوقف کردن خودرو در مسیرهای سربالایی رانندگی با ترمز دستی
زمانی که در مسیر رانندگی خود در سربالاییها ناچار به توقف هستید و در ترافیک گیر کردهاید، برای جلوگیری از حرکت خودرو به عقب، عادت دارید که با کمی فشار پدال کلاچ این امر را انجام دهید. اما باید بگوییم که این کار به مرور باعث خرابی صفحه کلاچ خواهد شد. به همین دلیل در این شرایط میتوانید از ترمزدستی برای متوقف کردن خودرو در سربالاییها استفاده کنید.
5. نوع رانندگی در جادههای درونشهری و برونشهری
معمولاً با توجه به نوع رانندگی در جادههای درونشهری و برونشهری، طول زمان استفاده از صفحه کلاچ و استاندارد عمر مفید آن متفاوت است. به طور مثال برای رانندگی در جادههای درونشهری و با توجه به ترافیکی که وجود دارد، میتوان به طور حدودی تا 45000 کیلومتر این استاندارد را ایجاد کرد. البته با رانندگی مناسب و کم شتاب این رقم حتی تا 70000 کیلومتر نیز قابل افزایش خواهد بود.
مطلب پیشنهادی: دلیل قفل کردن ترمز چیست؟
علائمی که نشان می دهد باید صفحه کلاچ را عوض کرد
۱ – یکی از علایم زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ هنگامی است که ما ماشین را در دنده ۱ میگذاریم و کلاچ را رها میکنیم در نتیجه موتور و کابین خودرو به لرزش میافتد و البته این لرزش کاملا تفاوت دارد. این یک علامت شفاف و دقیق و کامل برای تعویض دیسک اتومبیل میباشد.
۲ – شاید پیش آمده باشد که نزد تعمیرکاری رفته باشید و از او خواسته باشید تا صفحه کلاچ شما را آزمایش کند! خب او دوری با اتومبیل شما میزند و به شما نتیجه را اعلام میکند. اکنون میخواهیم نحوه ی تست کردن تعمیر کار را به شما توضیح دهیم:
وقتی اتومبیل شما ساکن است دنده را در ۲ قرار بدهید و کلاچ را رها کنید اگر اتومبیل شما حرکت کرد و خاموش نشد دیسک و صفحه تمام شده است. اما اگر اتومبیل شما فورا خاموش شد، فعلا وقت تعویض صفحه کلاچ فرا نرسیده است؛
۳- در سر بالایی های نیمه شدید، اگر احتیاج به تعویض دنده به شمارههای سنگین زیاد احساس شود ، علامت بارزی برای تعویض صفحه کلاچ خودروی شما میباشد.
۴- احتمالا در رانندگی برای شما هم پیش آمده که پشت فرمان متوجه شده اید، که اتومبیل زیاد گاز میخورد ولی حرکت و شتاب مناسب و مطلوبی ندارد این نیز یکی از علائم تعویض صفحه کلاچ است.
۵- گاه اتفاق می افتد که دندههای اتومبیل، مخصوصا دنده یک و دنده عقب خوب جا نرفته و به سختی این اتفاق رخ می دهد. این اشکال در ترافیکهای سنگین نیز به وضوح دیده شده است.