رینگ اسپرت و تاثیر آن بر عملکرد خودرو
اسپرت کردن ماشین کاریست که اکثرا خصوصا جوانان عاشق انجام دادنش هستند. مخصوصا اسپرت کردن رینگ ها که خیلی به جذابیت ماشین کمک می کند. امروزه کمپانی های مختلفی نظیر vossen wheels در طراحی و تولید رینگ اسپرت خودروها فعالیت می کنند و انواع رینگ با جنس ها و کیفیت های مختلف تولید می کنند. اما از زیبایی انجام این کار که بگذریم اسپرت کردن رینگ چه عملکردی بر روی خودرو دارد و مزایا و معایب آن چیست؟ این مقاله می خواهد تا شما را با رینگ اسپرت آشنا کند و به شما در تهیه رینگ اسپرت مناسب به بهترین شکل یاری برساند. با ما همراه باشید.
مزایای رینگ اسپرت
افزایش سایز رینگ و لاستیکها علاوه بر جلوه بیشتر، به افزایش فرمان پذیری خودرو نیز کمک میکند. این موضوع بهخصوص در پیچهای تند به یاری رانندگان میآید. به همین دلیل است که در خودروهای مسابقهای از رینگ اسپرت استفاده میکنند چراکه کنترل و فرمان پذیری در سرعت بالا در چنین شرایطی حرف نخست را میزند.
علاوه بر فرمان پذیری و افزایش قدرت مانور، رینگ اسپرت خودرو به دلیل افزایش سطح تماس لاستیک با آسفالت به کاهش خط ترمز و کاهش سریعتر سرعت خودرو هنگام ترمزگیری های شدید نیز منجر میشود. البته این موضوع به جنس لاستیک و نوع آجهای آن نیز بستگی دارد چراکه ممکن است در صورت استفاده از لاستیک نامناسب و غیراستاندارد نتایج معکوسی داشته باشد.
مزیت دیگر رینگ اسپرت زیبایی بیشتر خودروهاست. بهخصوص در خودروهای با عرض زیاد که موجب تناسب بیشتر در تمام مجموعه خودرو میشود.
معایب رینگ اسپرت
از قیمت بالای تعویض رینگ و لاستیک که بگذریم عمدهترین مشکل، انجام این کار توسط افراد غیرمتخصص است. تشخیص نادرست سایز مناسب رینگ و لاستیک از مشکلات رایجی است که پس از گذشت مدت زمانی اندک هزینههای جانی و مالی فراوانی به رانندگان تحمیل میکند. لاستیکهای پهنتر با ارتفاع کم موجب کاهش نرمی و راحتی خودرو میشوند و عمر کمک فنرها را کم میکند. در نتیجه با عبور از کوچکترین دستاندازها ماشین با تکانههای شدیدی مواجه میشود و صدای زیادی وارد اتاقک خودرو میگردد، ضرباتی که پیشتر توسط لاستیک و سیستم تعلیق و فنربندی خودرو جذب میشد اکنون بهطور مستقیم به جلوبندی منتقل میشوند.
سفت شدن فرمان از دیگر معضلاتی است که با رینگ اسپرت چرخها با آن مواجه خواهید شد بهطوریکه برای چرخش فرمان به نیروی بیشتری نسبت به قبل نیاز خواهید داشت. علت این مشکل افزایش سطح تماس لاستیک با سطح زمین است. البته این موضوع در خودروهایی با سیستم فرمان هیدرولیک بهمراتب کمتر خواهد بود. افزون بر این لاستیکهای پهن بر روی برف عملکرد مناسبی ندارد و به دلیل سطح اتکای بیشتر همانند چوب اسکی عمل میکنند. البته سازندگان لاستیکهای استاندارد با طراحی آجهای مناسب این مشکل را تا حدودی حل کرده اند اما در نمونههای غیراستاندارد همچنان این مشکل به وضوح دیده میشود.
یکی دیگر از مشکلاتی که به وفور در خودروهای رینگ اسپرت مشاهده شده است گیر کردن لاستیکها به لبههای گلگیر خودروها در هنگام پیچیدن یا عبور از سرعتگیرها است که به دلیل استفاده از رینگ و لاستیک بزرگتر و کاهش همزمان ارتفاع خودرو رخ میدهد. همچنین باید این نکته را به یاد داشته باشید که خودروهای رینگ اسپرت به دلیل نیاز به نیروی بیشتر برای حرکت از مصرف سوخت بالاتری هم خواهند داشت.
برای اسپرت کردن رینگ به چه معیارهایی باید توجه کنیم؟
جنس رینگ اسپرت
به طور معمول شرکتهای خودروسازی معمولا از رینگهای فولادی استفاده میکنند. اما برخی از خودروسازان که به تولید خودروهای خاص و البته سوپراسپرت میپردازند، از آلیاژهای آلومینیومی برای تولید رینگ استفاده میکنند چرا که این جنس از رینگ، دست تولید کننده و تیونر را برای زیباتر کردن رینگ و خودرو باز گذاشته و جنس محکم آن و زیبایی بهتر آن نسبت به جنس فولادی، باعث میشود که گزینه اول هر تولید کنندهای محسوب شود که البته از هزینه بالاتری نیز برخوردار است.
اما نکتهای که باید به آن توجه شود این است که استفاده از جنس آلومینیوم غیر آلیاژی قطعا مناسب نبوده و میتواند در حوادث خطرساز باشد چرا که تغییر شکل سریع آن میتواند در سوانح، منجر به خطرات بیشتری شود. معمولا در خودروهای اسپرت از آلومنیوم آلیاژی استفاده میکنند ولی بعضا دیده میشود رینگهایی در بازار فروخته میشوند که از جنس آلومینیوم بدون آلیاژ کافی هستند که بسیار خطرناک هستند.
البته این اتفاق دلایل مختلفی دارد که از جمله دلایل مهم آن، سبک بودن آن است ولی اگر به دنبال سبُکی هستید، میتوانید از رینگهای آلومینیومی آلیاژی با الیاف کربن و منیزیم استفاده کنید که با هزینه بالاتر، جنس با کیفیتتر و سبکتری را در اختیار شما قرار میدهد.
اندازه رینگ اسپرت
در انتخاب رینگ اسپرت، انتخاب سایز مناسب بر عملکرد خودرو تاثیر زیادی دارد، به همین دلیل اندازه استاندارد رینگ بسیار مهم است، اگر چه برخی از فروشندگان ممکن است، رینگ هایی را به شما پیشنهاد دهند که مناسب خودرو شما نباشد. انتخاب رینگ آلیاژی اسپرت یک سایز بالاتر با تایر پهن متناسب با آن، علاوه بر زیبایی، به دلیل سطح اصطکاک و چسبندگی بهتر تایر به زمین، می تواند سر پیچ ها فرمان پذیری خودرو و تا حدودی شتاب آن و البته مصرف سوخت خودرو را افزایش دهد و در ازای آن خط ترمز را کوتاه کند.
مشکلات عدم انتخاب رینگ اسپرت مناسب برای خودرو
در صورت عدم انتخاب درست و سلیقهای رینگ اسپرت ممکن است، مشکلاتی برای شما ایجاد شود.
از جمله مشکلات انتخاب اشتباه رینگ اسپرت می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– افزایش یافتن مصرف سوخت خورد
– سفت تر شدن سیستم فرمان
– کاهش ارتفاع خودرو
– فشار بیش از حد به سیستم تعلیق
– نمایش نادرست سرعت و کیلومتر خودرو
چه نوع رینگی را انتخاب کنیم؟
در صورتی که میخواهید رینگ خودرویتان تاثیری در عملکرد خودرو نداشته باشد، میبایست نسبت به انتخاب درست اقدام کرده و با هزینه مناسب یک خرید بسیار مطمئن داشته باشید. معمولا کارشناسان توصیه میکنند با انتخاب سایز مناسب برای رینگ، از وارد شدن صدمات مختلفی که در اول این مقاله ذکر کردیم جلوگیری کنید.
البته یک نکته بسیار مهم در زمینه خرید رینگ این است که با مراجعه به فروشگاههای معتبر خرید رینگ و لاستیک، میتوانید از مشاورههایی که معمولا فروشنده به شما میدهد، استفاده کرده و یک رینگ بسیار مناسب برای خودروی خود خریداری کنید. در صورتی که بر روی تصمیم خود اصرار دارید و به دنبال خرید رینگ اسپرت هستید، سعی کنید از رینگهای اسپرت یک سایز بالاتر و پهنتر خریداری کرده تا در فرمانپذیری و سایر ویژگیها عملکرد بهتری را در اختیار داشته باشید.
البته انتخاب رینگ اسپرت پهن با ویژگیهایی که در بالا ذکر کردیم، مصرف سوخت بالاتری را به همراه خواهد داشت که طبیعتا این هزینه را قبول کردهاید ولی در انتخاب جنس رینگ که میبایست از آلیاژ با کیفیت آلومینیومی باشد، دقت کافی را به خرج دهید.
به طور کلی کارشناسان توصیه میکنند که خرید رینگ اسپرت با توصیفات بالا، صرفا برای مسابقات و برای استفادههای بسیار کوتاه مدت بوده و برای استفادههای طولانی مدت به دلیل فشاری که به تمامی اجزای خودرو وارد میکنند، توصیه نمیشود.