ایمنی خودرو در برابر سرقت و تصادف

برای اینکه ماشینی ایمن‌تر داشته باشیم کافی است حواسمان به چند نکته کوچک باشد. در این مطلب هم به ایمنی در برابر سرقت و هم به ایمنی فنی ماشین پرداخته‌ایم.

ایمنی خودرو در برابر سرقت

داشتن قفل کامپیوتر

محل قرارگیری این سیستم در ماشین‌ هایی مانند پژو 206، سمند و زانتیا در قسمت محفظه موتور که دسترسی به آن آسان‌ است واقع شده و معمولا با یک یا دو پیچ معمولی به بدنه اتاق متصل شده و کابل‌های دسته‌سیم نیز از طریق سوکت به آن متصل است. این مساله سبب شده تا باز کردن این قطعه برای کسانی که دست به آچار نیستند حداکثر پنج دقیقه زمان ببرد؛ حالا خودتان تصور کنید سارقان حرفه‌ای در کسری از دقیقه نیت شوم خود را عملی خواهند کرد. برای محافظت از این قطعه گران‌قیمت نصب قفل‌های کامپیوتر تاکید می‌شود.

قفل پنل ضبط

اگر روی خودروی خود سیستم‌های صوتی حرفه‌ای نصب کرده‌اید و برای لذت بردن از موسیقی یا استفاده از سایر امکانات این دستگاه هزینه زیادی متقبل شده‌اید ضروری است از این محافظ ساده نیز استفاده کنید.

قفل کاپوت

اجزای داخلی موتور با کاپوت پوشیده شده که این قسمت با اهرمی در دماغه خودرو نگهداری و مهار می‌شود تا در طول حرکت بی‌دلیل باز نشود. این قسمت با یک سیم به اهرمی داخل اتاق و معمولا زیر فرمان متصل است. معمولا در خودروهای تولید داخل مکانیسم نگهدارنده درِ موتور از پشت شبکه جلوپنجره قابل دسترسی است و با کوچک‌ترین فشار فنر نگهدارنده آن آزاد می‌شود. در حال حاضر شرکت‌های قطعه‌ساز متعددی نسبت به رفع این مشکل اقدام و محافظ‌های مناسبی را تهیه کرده‌اند. این محافظ‌ها متناسب با مکانیسم نگهدارنده در موتور هر خودرو طراحی شده و پس از باز کردن پیچ نگه‌دارنده آنها روی آن نصب می‌شود.

قفل پدال

یکی از قدیمی‌ترین وسایل بازدارنده در خودرو قفل پدال است. این ابزار که مکانیسم ساخت آسانی دارد با قرار گرفتن بین پدال‌های ترمز و کلاچ از حرکت آنها جلوگیری می‌کند. تا قبل از این که خودروها به سیستم ضد سرقت مجهز شوند و با حرکت دادن، موتور آنها روشن و آماده حرکت می‌شد محبوبیت زیادی داشت؛ هرچند باز و بست آن کار آسانی نبود و رانندگان برای استفاده از آن مجبور بودند تا زیر داشبورد و فرمان خم شوند. البته نمونه‌های جدیدتری از این قفل را برخی سازندگان طراحی و ساخته‌اند که استفاده از آن تا حد بسیار زیادی آسان‌تر شده است.

سیستم دزدگیر

طراحی یک سیستم حفاظتی با کارایی بالا همواره جزئی از اهداف اصلی شرکت‌های خودروسازی بوده است. دزدگیر و آژیر، قفل ضدسرقت، سیستم‌های ردیابی و استفاده از تجهیزات پیشرفته و الکترونیک در خودروها، سرقت آنها را روز به روز سخت‌تر کرده است. در خودروهای مدرن، حتی در صورت ورود سارق به خودرو، وادار کردن آن به حرکت بسیار مشکل است.

دزدگیر نسبت به قفل ضدسرقت عملکرد متفاوتی دارد و این دو نباید با یکدیگر اشتباه گرفته شوند، هرچند هر دو برای جلوگیری از دزدی طراحی شده‌اند. قفل ضدسرقت معمولا هیچ‌ صدایی ایجاد نکرده و چراغ‌ها را روشن نمی‌کند، این سیستم معمولا به صورت خودکار عمل کرده و نیازی به دریافت فرمان اضافه از طرف ریموت ندارد.

سیستم دزدگیر و آژیر به منظور ترساندن سارقان و جلوگیری از دزدیده شدن ماشین و محتویات آن طراحی شده‌اند و معمولا با ایجاد صدای بلند، چراغ زدن و در بعضی سیستم‌ها با استفاده از یک پیجر، به مالک خودرو احتمال وقوع دزدی را اطلاع می‌دهند. راننده پیش از سوار شدن به خودرو با استفاده از یک ریموت می‌تواند قفل‌ها را باز و بسته کند.

ایمنی خودرو از نظر فنی

سیستم روشنایی

طبق تحقیقات صورت گرفته خودروهای تیره، گاه تا 47 درصد بیش از خودروهای رنگ روشن ریسکِ تصادف را در پی دارند. در صورتی که شما مالک یکی از آن خودروهای تیره رنگ هستید، مشخصاً تغییر رنگ پروسه‌ای است پیچیده، ولی جای نگرانی نیست، چرا که استفاده از چراغ‌های Day Light، ریسک رانندگی را به خصوص در هوای روشن به طور محسوسی کاهش می‌دهند. اگر خودروی شما از داشتن چراغ‌های Day Light محروم است به راحتی یکی از آن‌ها را در لوکس‌فروشی‌ها تهیه و نصب کنید.

لاستیک‌ها

بعد از خرید خودروهای ارزان قیمت، حتما نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کنید. دیده شده که در مواردی حتی نسبت به خرید و جابه‌جایی با لاستیک کارکرده اقدام شده است. اهمیت داشتن 4 حلقه لاستیک با چسبندگی بالا را از کسی بپرسید که به خاطر دیر متوقف شدن خودرویش دچار سانحه و مشمول خسارت مالی یا بدتر از آن جانی شده است. حتما از لاستیک‌های تاریخ جدید، دست‌اول و اصلی استفاده کنید. متاسفانه چسبندگی تایرها برای رانندگان عادی قابل تشخیص نیست مگر در شرایط اضطراری. برای خرید لاستیک به TreadWear درج شده بر روی دیواره آن دقت کنید. این عدد که در لاستیک‌های ایرانی برای مزاح و سرگرمی درج شده ولی در لاستیک‌های اصلی عیار سنجش چسبندگی تایر است. دقت کنید که عدد کوچکتر برابر است با چسبندگی بیشتر است.

مطلب پیشنهادی: استعلام آنلاین سوابق تصادفات رانندگی

ترمزها

مجموعه‌ی ترمز و لاستیک هر دو مکمل هستند و هر دو به یک میزان دارای اهمیت هستند. ترمز قوی با لاستیک‌های ضعیف و ترمزهای ضعیف با لاستیک‌های دارای چسبندگی بالا، هیچ‌کدام مناسب نیستند. بعد از تعویض تایرها با نمونه‌های مطلوب به سراغ ترمزها بروید. اگر تغییری در قوای محرکه نداده‌اید، ترمزهای استاندارد احتمالا پاسخگوی شرایط خودرو است، اگر خودروی شما از مدل‌های قدیمی‌تر است، ممکن است سیستم ترمز در مدل‌های جدید‌تر آپگرید شده باشد، پس چه بهتر که شما هم خودروی خود را با بهترین‌ها آپگرید کنید. لطفا هیچ‌وقت در هنگام تعویض لنت‌ها خساست به خرج ندهید، البته همیشه گران‌ترین به معنای بهترین نیست پس شاید نیاز به کمی جستجو داشته باشید.

استفاده از دیسک‌های بزرگتر و هوا‌خنک، تعویض کالیبر ترمز و افزایش تعداد پیستون‌های آن، تعویض بوستر ترمز با نمونه‌ی بهتر، استفاده از لنت‌های سرامیکی و مواردی از این دست برای نمونه‌های تقویت شده مناسب هستند.

مطلب پیشنهادی: چرا پدال ترمز در هنگام ترمزگیری می لرزد؟