بازار داغ سرقت قطعات خودروهای گران قیمت
با افزایش نرخ ارز و مشکلات مربوط به واردات، قیمت لوازم یدکی خودرو و سرویس های تعمیر ماشین به شدت افزایش پیدا کرده است و علاوه بر آن، شاهد رواج قطعات یدکی تقلبی در بازار ایران هستیم.
افزایش قیمت روغن موتور، تسمه تایم و...
با گذری در بازار متوجه میشویم که قیمت روغن موتور تا ٤٠ درصد، قیمت یاتاقان خودرو تا ٣٠٠ درصد و قیمت دیسک و صفحه کلاچ، شمع، تسمه پروانه و تسمه تایم تا سه برابر افزایش پیدا کرده و مالکان خودروها را به دلیل هزینههای سنگین تعمیرات و دریافت خدمات با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.
شاید در سالهای گذشته، سرقت خودروهای ایرانی بهدلیل ضعفهای امنیتی شایع بود و مدلهای خارجی با خیال راحت در کوچهها پارک میشدند؛ اما به تازگی نوع جدیدی از سرقت رواج یافته که هدف اصلی آن، خودروهای وارداتی است.
فناوریهای امنیتی و راهحل سارقان برای سرقت قطعات خودرو
هرچند که دزدیدن یک مدل خارجی به دلیل استفاده از فناوریهای امنیتی مدرن، سخت و در بعضی موارد، غیرممکن به نظر میرسد؛ سرقت قطعات و خصوصا تجهیزات بیرونی خودرو، به معضلی تازه برای مردم تبدیل شده است.
در یک مثال ساده، با پرس و جو از نمایندگی رسمی گروه بهمن، متوجه شدیم که چراغ جلوی مزدا 3 نیو به قیمت حیرت انگیز ۱۰ میلیون تومان برای هر عدد، فروخته میشود. از سویی دیگر، بسیاری از قطعات بدنه خودروهای خارجی شامل جلو پنجره و سپر هم، با ارقامی نجومی و در مواردی حدود چند ۱۰ میلیون تومان فروخته میشوند. این شرایط برای مدلهای چینی هم وجود دارد؛ به عنوان مثال، قیمت هر عدد چراغ جلو برای سواری جک J5، نزدیک به ۱.۵ میلیون تومان و برای شاسی بلندهایی نظیر جک S5 و چری تیگو 5، حدود ۲.۵ میلیون تومان است.
شاید تصور کنید مالکان خودروهای ایرانی به دلیل ارزان بودن لوازم بدنه و تجهیزات ظاهری، مورد توجه سارقان نباشند. البته قیمت چراغ و بعضی تجهیزات در مدلهای ساخت داخل، ارزش بالایی برای دزدان حرفهای ندارند؛ چرا که به عنوان مثال، هر عدد چراغ پژو ۴۰۵ یا پارس با قیمتی حدود ۱۵۰ هزار تومان قابل خرید است. خبر بد این است که به تازگی، لاستیک و باتری هم مورد توجه سارقان میگیرند. باتریهای خشک یا اصطلاحا اتمی از برندهای ایرانی، حدود ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارند.
[irp posts="2151" name="پشت پرده گرانی قطعات خودرو چه خبر است؟"]
لاستیک ایرانی یزد تایر، مدل مرکوری با پهنای ۲۰۵ میلی متر که یکی از محبوب ترین تایرهای بازار برای خودروهای پژو (انواع ۴۰۵، پارس، ۲۰۶ و ۲۰۷) محسوب میشود، حدود ۷۰۰ هزار تومان در هر جفت قیمت دارد. دو عدد لاستیک مشابه از برند هانکوک یا روداستون، ۱.۵ میلیون و از برند میشلن نزدیک به ۲.۵ میلیون تومان فروخته میشوند. توجه داشته باشید که بسیاری از رینگهای اسپرت و چرخهای استاندارد سدانهای وارداتی مثل هیوندای سوناتا و تویوتا کمری از لاستیکهای خارجی به پهنای ۲۱۵ یا ۲۲۵ میلی متر روی رینگهای ۱۷ و ۱۸ اینچ استفاده میکنند که قیمت هر جفت تایر آنها، بیش از ۳.۵ میلیون تومان است.
افزایش فروش قطعات تقلبی و معیوب در سطح بازار
متأسفانه حجم خرید و فروش قطعات تقلبی و معیوب نیز در سطح بازار افزایش پیدا کرده است این در حالی است که قرار بود این قطعات معیوب به کارخانجات سازنده برگشت کند ولی متأسفانه در بازار به طرق مختلف مورد معامله قرار میگیرد و وقتی کسی جنس تقلبی بر خودروی خود نصب میکند از همان ساعات نخست متوجه قطعه تقلبی نمیشود اما بعد از طی یک مسیر باز مشاهده میکند که ماشین خراب بوده و آن را به تعمیرگاه برمیگرداند. این موضوعات عاملی شده تا حجم برگشتی ماشین به تعمیرگاه ها افزایش پیدا کرده و شکایات ما هر روز بیشتر از گذشته شود.
بر اساس اعلام فروشندگان قطعه و تعمیرکاران خودرو، قیمت لوازم یدکی نسبت به سال گذشته بین ۱۵۰ تا ۴۰۰ درصد رشد نشان میدهد. علاوه بر این، بسیاری از اقلام به دلیل کمبود ارز و مشکلات مربوط به ترخیص از گمرک، کم یاب هستند و توسط قطعه فروشان با قیمتهای نجومی و غیرقابل مقایسه با سال قبل، فروخته میشوند. ارزش بازار لوازم یدکی ایران در سال ۱۳۹۶، حدود ۱۱.۵ میلیارد دلار بوده است. این شرایط، زمینه ی واردات لوازم تقلبی و بیکیفت ساخت چین که به صورت قاچاق وارد ایران میشوند، فراهم میکند.
منبع: دیجیاتو
شما مخاطبان عزیز میتوانید سوالات خود را در این باره با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.