همه چیز درباره خودرو رهام یا شاهین سایپا
بعد از تحریم های جدیدی که بر صنعت خودرو سازی ایران اعمال شد، هدف بسیاری از تولید کنندگان کشور، داخلی سازی هر چه بیشتر محصولات است. به همین جهت، شرکت سایپا، اقدم هایی را برای دستیابی به این هدف برداشته است. خودروی رهام، یک محصول جدید از گروه خودروسازی سایپا است که ابتدا در تابستان ۹۷ و در جریان هفدهمین نمایشگاه بین المللی شیراز و مجددا در جریان سومین نمایشگاه خودروی تهران، به عموم معرفی شد.
این خودرو، اولین تجربه ی صنعت خودروسازی کشور، در مهندسی و ساخت پلتفرم ملی است و قرار است خودروی رهام در ۶ تیپ مختلف ( standard، base1، super Lux، Lux، base2، Mid) و با دو نوع گیربکس اتوماتیک و دستی به بازار عرضه شود. نامگذاری این خودرو با نام رهام، با توجه به استایل و مدل سدان آن بوده است. برای آشنایی بیشتر با مشخصات فنی و ظاهری خودرو رهام با ما همراه باشید.
سایپا شاهین همان رهام است
بعد از اعلام نام (رهام)، برخی از پژوهشگران ایرانی ازجمله دکتر غلامرضا کیامرزی (پژوهشگر پرندگان شکاری) و همچنین برخی از انجمن های حامی محیط زیست، برای حفاظت از گونه درحال انقراض شاهین ایرانی، پیشنهاد تغییر اسم سدان جدید سایپا را دادند. سرانجام نیز مدیرعامل سایپا در تاریخ 7 اسفندماه 98 با این پیشنهاد دوستداران محیط زیست موافقت کرد. بنابراین از این به بعد به جای (رهام) از اسم تازه «شاهین» برای محصول جدید سایپا استفاده می شود و با نام شاهین به بازار خواهد آمد.
مشخصات فنی خودروی شاهین سایپا
تیپ | پایه 1، استاندارد، لوکس، سوپر لوکس |
نوع کلاس خودرو | سدان |
تعداد درهای خودرو | 4 |
ظرفیت سرنشین | 5 نفر |
طول خودرو | 4460 میلیمتر |
عرض خودرو | 1768 میلیمتر |
ارتفاع | 1501 میلیمتر |
فاصله بین دو محور عقب و جلو | 2650 میلیمتر |
وزن خودرو | 1260 کیلوگرم در نسخههای پایه و استاندارد، 1320 کیلوگرم در نسخه لوکس، 1330 کیلوگرم در نسخه سوپر لوکس |
ظرفیت صندوق عقب | 420 لیتر |
رینگ | 15 اینچ در نسخههای پایه و استاندارد، 16 اینچ در نسخههای لوکس و سوپر لوکس |
تایر | 185/65 در نسخههای پایه و استاندارد، 205/50 در نسخههای لوکس و سوپر لوکس |
نوع موتور | BM16 |
حجم موتور | 1650 سیسی 16 سوپاپ با تکنولوژی VVT |
حداکثر قدرت | 113 اسب بخار |
حداکثر گشتاور | 154 نیوتنمتر |
حداکثر سرعت | 190 کیلومتر بر ساعت |
نوع گیربکس | دستی در نسخههای پایه و استاندارد، اتوماتیک 6 سرعته در نسخههای لوکس و سوپر لوکس |
ظرفیت مخزن سوخت | 47 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
سیستم تعلیق جلو | مک فرسون |
سیستم تعلیق عقب | سیستم تعلیق عقب با میله پیچشی، ترمزهای دیسکی جلو و عقب |
مشخصات فنی سایپا شاهین
شاهین با استفاده از موتور ۱۶۵۰ سی سی ۱۶ سوپاپه با تکنولوژی VVT، گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته ، دارا بودن ۶ کیسه هوا و و طراحی بدنه با استفاده از فولادهای با استحکام بالا ، به زودی به بازار عرضه خواهد شد تا رقابت را در بازار خودروهای هم کلاس خود دو چندان نماید .
در گام اول اگر به موتور شاهین نگاهی بیندازیم، متوجه حجم ۱۶۵۰ سیسی و ۱۶ سوپاپه آن خواهیم شد که با استفاده از فناوری VVT قادر است تا به حداکثر قدرت ۱۱۳ اسب بخار دست یافته و گشتاور آن نیز در بالاترین توان به ۱۵۴ نیوتن متر خواهد رسید.
طبق اعلام سایپا، شاهین قادر است تا در مدل با گیربکس دستی به حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت دست یافته و در نمونه با گیربکس اتوماتیک به عدد ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت برسد.
بنا بر گفته سایپا خودرو شاهین با یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک و همچنین نمونه دستی تولید شده و در ۶ کلاس گوناگون با نامهای Base1، استاندارد، Base2، مید، لوکس و سوپرلوکس وارد بازار میشود.
سایپا قرار بود از موتور ملی خود برای پلتفرم SP استفاده کند، ولی ظاهراً استفاده از این پیشرانه، تا اطلاع ثانوی، به تعویق افتاده است.
اگر مشخصات پیشرانه شاهین را با پیشرانه برلیانسهای جدید مقایسه کنیم، به این نتیجه میرسیم که سایپا به احتمال فراوان، از پیشرانهای مشترک برای هر دوی این خودروها، استفاده کرده است. در جدول زیر، شباهتهای بیشتری را پیدا میکنید.
همچنین در اسفندماه 98، سایپا برای نخستین بار، مشخصات پیشرانه توربوشارژ شاهین را نیز اعلام کرد. باتوجه به اعلام دو پیشرانه مختلف برای شاهین، هنوز مشخص نیست که سایپا قرار است از کدام یک برای نسخه تولید نهایی شاهین، استفاده کند.
مدل | شاهین | شاهین توربو | برلیانس موتور جدید |
کد پیشرانه | BM16 | M15-T | BM15 |
حجم (لیتر) | 1.65 | 1.5 | 1.65 |
قدرت (اسب بخار) | 113 | 108 | 114 |
گشتاور (نیوتن متر) | 154 | 165 | 154 |
استاندارد آلایندگی | یورو5 | یورو5 | یورو5 |
آپشنهای رفاهی و ارتباطی خودرو شاهین
در کنار اینها شاهین به واسطه هدفگذاری کلان خود، روی عرضه با انبوهی از آپشنهای رفاهی و ارتباطی تمرکز کرده و به امکاناتی نظیر سانروف، صندلی چرمی، نمایشگر لمسی ۷ یا ۱۰ اینچ (بسته به تیپ خودرو)، سیستم پایش فشار باد لاستیک، کروز کنترل، فرمان برقی با سختی حساس به سرعت، کلیدهای کنترل روی فرمان، تهویه مطبوع خودکار، صندلی با قابلیت تنظیم ارتفاع و عمق، چراغهای جدید مجهز به دی لایت، مه شکن جلو، آینههای جانبی فلزی همراه با باز و بسته شدن اتوماتیک، سنسور پارک عقب، ورود و خروج بدون نیاز به کلید، استارت دکمهای و رینگهای اسپرت آلومینیوم 15 تا 16 اینچی پنج محوره مجهز است.
ابعاد و گنجایش خودرو شاهین
یکی از جالبترین نکات درباره سایپا شاهین همین ابعاد خاص خودرو است که موجب شده تا پلتفرم SP100 بتواند برای خودروسازی ایران نویدبخش یک حرکت روبه جلو باشد.
سایپا شاهین که با داشتن ابعادی معادل 4.46، 1.76 و 1.50 متر در طول، عرض و ارتفاع، خود را به محصولی مابین رنو تندر90 و دنا نزدیک کرده و با داشتن فاصله بین دو محور 2.65 متر ، از گنجایش 420 لیتری صندوق عقب برخوردار است.
سایپا که هدف خود از طراحی این سدان را ارجحیت دادن شاهین بر رقبای خارجی عنوان کرده، بسته به سطح تجهیزات و نوع موتور از وزنی معادل 1250 تا 1320 کیلوگرم برخوردار است و توانایی حمل 5سرنشین را هم دارد.
شاهین کراس کانتری، کراس اوور سایپا
شرکت سایپا، پس از مدتها گمانه زنی، در خصوص محصولات آینده ی خود، سرانجام از کراس اوور جدید خود به نام شاهین کراس کانتری، رونمایی کرد. این نیم شاسی، مانند شاهین، با اتکا به مگاپلت فرم کاملا ایرانی طراحی شده است
سایپا کراس کانتری، تفاوت زیادی با شاهین در بحث تجهیزات ندارد. امکانات این کراس اوور، مواری نظیر نمایشگر لمسی، فرمان کمک برقی، استارت دکمه ای، چراغ روشنایی روز، سانروف، باربند تزئینی، تهویه ی الکتریکی، ضربه گیرهای گلگیر، کنترل شروع حرکت در سر بالایی، کنترل حرکت در سراشیبی، سنسور و دوربین عقب، تریم داخلی چرم و پارچه، سقف مشکی، رینگ آلومینیومی تراش خورده، کروز کنترل و زیر سپرهای متفاوت از شاهین است.
طراحی بخش جلویی شاهین کراس، به طور کامل با سدان شاهین یکسان است. صرفا تغییرات جزئی در سپر آن مثل روکش پلاستیکی و محافظ نقره ای رنگ زیرین به چشم میخورد. اما قسمت عقب این خودرو، مثل همه ی خودروهای کراس، فرمی هاچبک دارد. همچنین چراغ های متفاوتی برای آن طراحی شده است. روی گلگیر جلوی خودرو نیز نوشته ی کراس کانتری به چشم میخورد، که نام محصولات کراس ولوو است.