جعبه فیوز دنا و جدول راهنمای فیوز در خودرو دنا
یکی از قطعات سیستم برق رسانی خودرو که در برخی موارد سبب بروز مشکلاتی از جمله کار نکردن برخی دستگاه ها در خودرو نیز می شود، فیوز نام دارد. فیوز خودرو قطعه ایست که وظیفه تنظیم برق ورودی به دستگاه مورد نظر در خودرو را داشته و در صورت ایجاد بار اضافی، اتصال جریان برق را قطع کرده و باعث می شود دستگاه مصرف کننده، آسیب نبیند. در این مقاله قصد داریم شما را با جعبه فیوز و کارکرد آن و همین طور راهنمای جعبه فیوز خودرو دنا آشنا کنیم. همچنین در انتها به نکات مربوط به تعویض فیوز نیز می پردازیم. با ما همراه باشید.
فیوز چیست؟
برای محافظت از مدارهای الکتریکی در برابر افزایش غیرمجاز جریان الکتریکی از قطعهای به نام فیوز در مسیر جریان الکتریکی استفاده میشود؛ در واقع زمانی که مدار تحت اضافه جریان بیش از مقدار استاندارد قرار گیرد، فیوز وارد عمل شده و با قطع کردن جریان برق مانع از آسیب به قطعات مدار یا اشخاصی که با مدار در تماس هستند میشود.
در خودروها بسته به مدل خودرو، سیستمهای الکتریکی متعددی وجود دارد که باید در مقابل جریانهای بیشتر از مقادیر تعیین شده محافظت شوند که این حفاظت بر عهده فیوزها است.
فیوزهای مورد استفاده در خودروها عموما سه نوع می باشند:
- فیوز شیشه ای
- فیوز تیغه ای
- فیوز سرامیکی
در حال حاضر استفاده از فیوزهای تیغه ای با توجه به ساختمان ساده و مقاومت در برابر ارتعاشات متداول تر است. خودرو دنا دارای دو نوع سیستم برق میباشد که کروز(اکوماکس) و ساپکو(اس ام اس) نام دارند.
جعبه فیوز چیست؟
هر خودرو با توجه به عوامل مختلفی همچون کارایی، سال ساخت، تجهیزات و… از تعداد فیوزهای مختلفی برخوردار است. این فیوزها در مکانی تحت عنوان جعبه فیوز قرار داده میشوند که معمولا در داخل کابین خودرو و زیر جعبه فرمان قرار دارد. تمامی فیوزها در جعبه فیوز نصب شدهاند و به نوعی تمامی تجهیزات الکتریکی خودرو از آن تغذیه میشوند.
جعبه فیوز دنا شامل
- دو قسمت مختلف در بخش کابین و قابل تعویض توسط راننده بوده
- دو بخش مجزا در قسمت محفظه موتور و غیر قابل تعویض توسط راننده است
محل قرارگیری جعبه فیوز
جعبه فیوز دنا در داخل کابین در قسمت راننده و زیر فرمان قرار دارد.
جدول راهنمای جعبه فیوز دنا
شماره | ظرفیت | وظیفه |
F1 | ۲۰ A | برق صندلی جلو |
F2 | ۱۰ A | استارت سوئیچ ۱ و ۲ – برق سوئیچ ترمز – برق رادیو |
F3 | ۲۰ A | برق فندک |
F4 | ۱۰ A | تغذیه بعد از سوئیچ سان روف |
F5 | ۳۰ A | فن تهویه |
F6 | ۲۰ A | استارتر |
F7 | ۱۰ A | رزرو |
F8 | ۵ A | برق واحد کنترل مرکزی CCN – برق ایموبیلایزر |
F9 | ۱۵ A | چراغ راهنما عقب سمت راست – لامپ دنده عقب سمت راست – چراغ ترمز سمت چپ – چراغ پلاک – چراغ کوچک عقب سمت راست – نور زمینه کلید های شیشه بالابر عقب – برق RN |
F10 | ۱۵ A | چراغ راهنما عقب سمت چپ – لامپ مه شکن عقب سمت راست – لامپ دنده عقب سمت چپ – چراغ ترمز سمت راست – چراغ سقفی جلو و عقب کنترل شونده با درها – چراغ کوچک عقب سمت چپ – برق واحد کنترل عقب RN |
F11 | ۳۰ A | محرک برقی صندوق عقب – محرک های برقی درهای عقب – محرک برقی باک بنزین – لامپ درهای عقب – چراغ صندوق عقب – چراغ سقفی جلو و عقب در حالت دائم |
F12 | ۲۰ A | رزرو |
F13 | ۳۰ A | گرمکن شیشه عقب – گرمکن آینه – شیشه بالا بر برقی عقب سمت چپ – شیشه بالا بر برقی عقب سمت راست |
F14 | ۱۵ A | رادیو و حافظه رادیو – برق کانکتور دیاگ – تغذیه دائم سان روف |
F15 | ۵ A | نور زمینه پنل جلو داشبورد و کنسول مرکزی – چراغ نقشه خوان ، جعبه داشبورد، آینه آرایش، و آینه برقی – واحد کنترل مرکزی برق CCN – لامپ کلید گرمکن شیشه عقب و گرمکن آینه – لامپ کلید فلاشر – لامپ کلید قفل مرکزی – لامپ کلید محرک برقی صندوق عقب – برق واحد کنترل جلو FN – برق جلوآمپر ICN – حافظه جلو آمپر ICN |
F16 | ۵ A | برق کانکتور دیاگ بعد از سوئیچ – استارت سوئیچ ۲ و ۳ – برق ترمز ضد قفل |
F17 | ۱۰ A | کیسه هوا |
F18 | ||
F19 | ||
F20 | ||
F21 | ۲۰ A | تغذیه صندلی برقی |
F22 | ۱۰ A | تغذیه سوئیچ اصلی (وضعیت دو) یونیت کیسة هوا و سیستم تهویه |
F23 | ۱۰ A | تغذیه سوئیچ اصلی (وضعیت اول) فندک |
F24 | ۱۰ A | تغذیه سوئیچ اصلی وضعیت اول(تحریک رلة بخاری، رادیو، چراغ ترمز، نود جلو، نود مرکزی و جلو آمپر)،(تحریک رلة شیشه گرمکن) |
F25 | ۱۰ A | تغذیه دایم رادیو |
F26 | ۲۰ A | تغذیه نود مرکزی |
F27 | ۲۰ A | تغذیه نود مرکزی – رله و محرک برقی در جلو چپ |
F28 | ۳۰ A | تغذیه نود مرکزی و تحریک رلة محرک درب عقب |
F29 | ۳۰ A | شیشه بالابر درب های عقب |
F30 | ۳۰ A | تغذیه نود مرکزی – شیشه بالابر درب های جلو |
F31 | ۳۰ A | شیشه گرمکن عقب |
F32 | ۳۰ A | تغذیه فن بخاری |
F33 | ۳۰ A | استارت موتور |
F34 | ۱۰ A | تغذیه سوئیچ اصلی(وضعیت دو) ایموبیلایزر – کانکتور عیب یابی – جلوآمپر – فشار گاز کولر – یونیت موتور – کروز کنترل |
F35 | ۵ A | تغذیه سوئیچ اصلی(وضعیت دو) – سیستم ضدقفل ترمز ABS |
F36 | ۱۰ A | تغذیه باتری ایموبلایزر – کانکتور عیب یابی – جلو آمپر |
نحوه تعویض فیوز دنا
همانطور که پیشتر گفته شد فیوز دنا نیز همچون سایر خودروها در اثر اضافه جریان عمل کرده و ممکن است دچار سوختگی شود. در صورت سوختگی، فیوز این قطعه باید تعویض گردد. در صورتی که فیوز شیشهای و مستطیلی شفاف باشد، سوختن یا سالم بودن فیوز با چشم قابل رویت است؛ در غیر این صورت برای تشخیص سالم بودن فیوز از آوومتر یا مالتیمتر استفاده میشود. برای اینکار میتوانید از تست بوق مالتیمتر یا چراغ تست استفاده کنید.
جهت تست کردن فیوز خودرو دنا دو سر مالتیمتر را به دو سر فیوز وصل کنید، چنانچه صدای بوق شنیده شد یا چراغ تست روشن شد یعنی اتصال برقرار بوده و فیوز نسوخته است، در غیر اینصورت فیوز دچار مشکل شده و باید تعویض گردد.
نکات مهم در تعویض فیوز خودرو دنا
به هنگام تعویض فیوز معیوب دنا حتما به نکات زیر توجه نمایید
1. خودرو و تمامی تجهیزات الکتریکی را خاموش کنید
2. جهت بیرون کشیدن فیوز از انبرک مخصوص که در جعبه فیوز تعبیه شده است استفاده کنید
3. فیوزهای با کیفیت پایین شاید ارزان باشند ولی در دراز مدت چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ اقتصادی قابل توجیه نیستند
4. جریان فیوزها بر روی آن نوشته شده است لذا به هیچ وجه به هنگام تعویض از فیوز با جریان بالاتر استفاده نکنید
5. همواره فیوز یدک به همراه داشته باشید
6. پیش از تعویض فیوز حتما منشا خرابی یا سوختگی فیوز را پیدا کرده و برطرف نمایید چرا که در غیر اینصورت فیوز دوباره خواهد سوخت
7. از سفت بودن اتصالات فیوزها اطمینان حاصل کنید
مطلب پیشنهادی:جعبه فیوز پراید و جدول راهنمای فیوزها